γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Γιατί δεν μειώθηκε ο ΦΠΑ στο 6% στο βρεφικό γάλα
Οι καταναλωτές πληρώνουν το …μάρμαρο ενώ οι συντελεστές που ανεβάζουν τις τιμές όπως είναι οι ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι και η βιομηχανία κρύβονται χωρίς να δίνουν λόγο σε κανένα για όσα κάνουν ή δεν κάνουν.
Τα τέσσερα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας θα κριθούν στο πεδίο που είναι η αγορά και από τους καταναλωτές που αγοράζουν καθημερινά προϊόντα για την διαβίωσή τους.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις με τον υπουργό Κώστα Σκρέκα να εξειδικεύει τα νέα μέτρα τα οποία, όπως λέει ο ίδιος αναμένεται να φέρουν φθηνότερες τιμές (!).
Στο επίκεντρο των μέτρων είναι οι παροχές των εταιρειών προς τα σούπερ μάρκετ ενώ η είσοδος του βρεφικού γάλακτος στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα τελευταία δέκα χρόνια έφεραν βίαιη άνοδο των τιμών αντί για μειώσεις.
Μειώνονται οι εκπτώσεις στο 30% και αναμένεται πτώση των τιμών;
Το υπουργείο Ανάπτυξης λέει «μειώνουμε παροχές προς τα super market και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
Τι θα συμβεί πραγματικά στην αγορά - παραδείγματα:
Με δεδομένο ότι περιορίζει τις ποσοστιαίες παροχές κατά 30% στα απορρυπαντικά είναι πολύ πιθανόν οι τρέχουσες παροχές – προσφορές – εκπτώσεις στα επίπεδα των 39% και 40% να εξαφανιστούν από τα ράφια.
Παράδειγμα: Απορρυπαντικό πλυντηρίου με 70 μεζούρες έχει ως αρχική τιμή τα 25,95 ευρώ. Η εταιρεία προχωρά σε προσφορά στα επίπεδα του 39% και η λιανική τιμή πέφτει στα 15,83 ευρώ. Πρόκειται για έκπτωση 10,12 ευρώ η οποία σε κάποιες περιπτώσεις έφτασε και τα 10,5 ευρώ με την τελική τιμή να υποχωρεί στα 15,45 ευρώ.
Με το περιορισμό της προσφοράς στο 30% η τελική λιανική τιμή θα διαμορφωθεί σε μια νέα τελική τιμή η οποία είναι υψηλότερη στα 18,16 ευρώ.
Πριν το μέτρο η τιμή του απορρυπαντικού ήταν στα 15,45 ευρώ και μετά τα μέτρα η λιανική τιμή σταματά στα 18,16 ευρώ. Ο καταναλωτής θα πληρώσει το ίδιο προϊόν πιο ακριβά διότι η παροχή περιορίζεται στο 30% από 39% που ήταν πριν τις ανακοινώσεις.
Πάντως το υπουργείο Ανάπτυξης λέει ότι η διατύπωση της διάταξης θα αξιοποιήσει έναν μαθηματικό τύπο ο οποίος θα φέρει πιο φθηνές τιμές.
Τα σούπερ μάρκετ «απογείωσαν» τις τιμές του βρεφικού γάλακτος - Γιατί δεν έγινε μείωση του ΦΠΑ από το 13% στο 6%
Το δεύτερο μέτρο αφορά το βρεφικό γάλα το οποίο ορίζει ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους θα κυμαίνεται έως 7% χωρίς να προσδιορίσει το χρόνο λήξης ενώ η εφαρμογή του μέτρου αρχίζει σήμερα. Η κυβέρνηση χωρίς να το ομολογεί, οι υψηλές τιμές στο βρεφικό γάλα προέρχονται κυρίως από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες έλαβαν κρατική άδεια πριν από 10 χρόνια με την προοπτική να πέσουν οι τιμές λόγω του ανταγωνισμού σε σχέση με την κλειστή αγορά των φαρμακείων.
Σήμερα το Almiron των 800 γραμμαρίων πωλείται προς 21,10 ευρώ και το κιλό προς 26,38 ευρώ. Το γάλα Nutricia των 800 γραμμαρίων προς 21,17 ευρώ και το κιλό προς 26,46 ευρώ. Να σημειωθεί ότι ακόμη και για το υπουργείο δεν είναι σαφές το αποτέλεσμα διότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζει το μεικτό περιθώριο κέρδους σε σχέση με τις σημερινές τιμές πώλησης.
Η κυβέρνηση δεν ήθελε να ανοίξει συζήτηση μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ από το 13% που είναι σήμερα στο 6% για το βρεφικό γάλα που θα διεκδικούσε πτώση των τιμών άμεσα κατά 7% αλλά δεν ήθελε να ανοίξει το φάκελο μείωσης του ΦΠΑ
Το τρίτο μέτρο αφορά τις καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι
Το υπουργείο για να διασφαλίσει την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνει τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο
λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό
τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
Τι θα συμβεί με την εφαρμογή του τρίτου μέτρου
Στελέχη της αγοράς λένε για «καθαρές» τιμές οι οποίες κόβουν τη δυνατότητα να δίνουν εικονικές προσφορές στους καταναλωτές. Βέβαια στο ερώτημα με τη εφαρμογή του μέτρου αν θα πέσουν οι τιμές , συνέχισαν να απαντούν με «καθαρές» τιμές που είναι αναγκαίες για την αγορά και τη λειτουργία του ανταγωνισμού.
Οι κτηνοτρόφοι δεν χρησιμοποιούν τη διαδικασία του πιστωτικού ορίου με αποτέλεσμα η τιμή να είναι «καθαρή» προς τον προμηθευτή.
Τι εκπτώσεις τις χρησιμοποιούν οι έμποροι κρεάτων που έφταναν στο 15% με σκοπό την απόκρυψη εισοδημάτων όπως και οι έμποροι των οπωροκηπευτικών.
Το μέτρο κινείται στη σωστή κατεύθυνση αλλά παραμένει άγνωστο αν οι «καθαρές» τιμές εξασφαλίσουν και πιο χαμηλές σε σχέση με σήμερα.
Το τέταρτο μέτρο αφορά κόβει μαχαίρι τις αυξήσεις των τιμών για να ακολουθήσουν οι προσφορές.
Το υπουργείο Ανάπτυξης δεν επιτρέπει στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Προφανώς για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.
Το μέτρο θεωρείται αποτελεσματικό καθώς είναι σε θέση να βάλει «φρένο» στις ανατιμήσεις των προϊόντων που πωλούνται με εκπτώσεις από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η εταιρεία που θα ανακοινώσει αυξήσεις δεν θα μπορεί να κάνει προσφορές για τρεις μήνες.
Το πακέτο μέτρων θα συμπεριληφθούν σε διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης η οποία θα κατατεθεί στη Βουλή για να ισχύσει από τα μέσα Μαρτίου. Ο υπουργός Ανάπτυξής Κώστας Σκρέκας διαβεβαίωσε ότι δεν έχει λάβει λίστες με ανατιμήσεις προϊόντων για το 2024.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών