Στην τελική ευθεία για την μεγάλη μάχη της διεκδίκησης της Αττικής Οδού βρίσκονται εγχώριοι και ξένοι όμιλοι, καθώς σε δυο εβδομάδες περίπου (5 Μαϊου) λήγει η περίοδος εκδήλωσης ενδιαφέροντος της α΄ φάσης.
Το «σπάσιμο» όλων των κοντέρ για το τίμημα, που είχε προαναγγείλει ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Δ. Πολίτης παραβιάζοντας κάθε κώδικα δεοντολογίας και εταιρικής διακυβέρνησης ( λ.χ ΕΕΣΥΠ) δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές.
Παρά το γεγονός ότι, θα συνωστιστούν τα μεγαλύτερα διεθνή fund υποδομών τα οποία έχουν την δυνατότητα κεφαλαίων και μόχλευσης.
Το έργο της 25ετούς παραχώρησης αποτελεί υψηλό δέλεαρ από πλευράς ταμειακών ροών, κερδών και μερισμάτων.
Επειδή, σύμφωνα με πληροφορίες δεν βγαίνουν στην Ευρώπη ανάλογα έργα με υψηλές αποδόσεις, αυξάνονται οι πιθανότητες να δοθεί μια προσφορά μεταξύ 2-3 δισ. ευρω.
Σύμφωνα, όμως, με αρμόδια τραπεζική πηγή, «η υπέρβαση του τιμήματος δεν θα είναι τελικά τόσο εύκολη υπόθεση» ενώ προσθέτει πως εξαιτίας της σύνθετης δομής και του υψηλού ενδιαφέροντος δεν αποκλείεται να δοθεί νέα παράταση για την κατάθεση προσφορών πέραν της 5ης Μαΐου.
Δυο σημαντικές παράμετροι που κρίνουν την τελική έκβαση για το έργο παραχώρησης θα είναι μια ενδεχόμενη αύξηση του ύψους των διοδίων σε 3,9 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα.
Η σημερινή παραχωρησιούχος, για λόγους ισορροπίας, με την κυβέρνηση δεν προχώρησε στην αύξηση. Περαιτέρω, το δεύτερο στοιχείο είναι εάν το τίμημα της παραχώρησης θα καταβληθεί άμεσα ή θα δοθεί τμηματικά. Ορισμένα funds υποδομών με τεράστια κεφαλαιακή δυνατότητα διαθέτουν την δυνατότητα να πραγματοποιήσουν υπερβάσεις, όπως αποδείχθηκε στην περίπτωση του Macquarie fund με το τίμημα του 2,1 δισ. ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Ποιοί είναι οι υποψήφιοι – Τα σχήματα Ελλήνων και ξένων
Βεβαίως ο σημερινός παραχωρησιούχος Ελλάκτωρ – Αβαξ – Εgis αναμένεται να βρίσκεται μεταξύ των υποψηφίων, αν και την θέση της Egis ενδέχεται να λάβει άλλη ξένη εταιρεία.
Σύμφωνα με τις ίδιες τραπεζικές πηγές, σοβαρή υποψηφιότητα θέτει το Αυστραλιανό Macquarie Group το οποίο αναμένεται να κατέλθει στον διαγωνισμό σε συνεργασία με τον όμιλο Δ. Κοπελούζου.
Η κοινοπραξία φέρεται ήδη να έχει συμφωνήσει με συστημική τράπεζα.
Αν και εσχάτως το CVC έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στις επενδύσεις που διαχειρίζεται, θεωρείται πως δεν θα λείπει από τα σχήματα των διεκδικητών και ήδη συνεργάζεται με ελληνική τράπεζα.
Ένα άλλο αμερικανικό fund το οποίο εκτιμάται ότι, θα εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι το ΚΚR.
Υποψήφια είναι και η Ισπανική εταιρεία αυτοκινητοδρόμων Abertis, και η πορτογαλική εταιρεία διαχειρίσης αυτοκινητοδρόμων Βrisa.
H Γαλλική εταιρεία κατασκευών Vinci αναμένεται να κατέλθει στον διαγωνισμό με την Μυτιληναίος.
Απο την πλευρά της ΓΕΚ- Τέρνα η εταιρεία φέρεται να συνομιλεί με δυο ξένα funds.
Ενδιαφέρον επίσης έχουν επιδείξει και η FSI, η οποία είχε κατέβει στον διαγωνισμό του ΔΕΔΔΗΕ και τώρα βρίσκεται υπο νέα ιδιοκτησία.
Η Γαλλική Ardian από το χώρο των funds υποδομών αναμένεται να κατέβει στον διαγωνισμό ενω δεν αποκλείονται και εκπλήξεις όπως της Allianz.
Απο ελληνικής πλευράς επίσης η Ιντρακάτ φημολογείται ότι, βρίσκεται σε συζητήσεις για συμμετοχή σε κοινοπραξία.
Το 2021 η Αττική οδός παρουσίασε τζίρο 176,7 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 16,6%, 71,8 εκατ ευρώ κέρδη προ φόρων, καθαρά κέρδη 56,8 εκατ. ευρώ. Τον περασμένο Νοέμβριο η Ακτωρ παραχωρήσεις (65,8% ) και Αβαξ (34,2%) έλαβαν προμέρισμα 39,3 εκατ. ευρώ.
Παφίλας Δημήτρης
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών