Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Η Δύση κατάφερε να βρει το αδύναμο σημείο της Ρωσίας – Στο στόχαστρο το ρωσικό LNG

Η Δύση κατάφερε να βρει το αδύναμο σημείο της Ρωσίας – Στο στόχαστρο το ρωσικό LNG
Ωστόσο, το περιθώριο ασφαλείας της χώρας αποδείχθηκε πολλαπλάσιο από αυτό που προέβλεπε η χορωδία των δυτικών οικονομικών και στρατιωτικών συμβούλων…
Η ειδική στρατιωτική επιχείρηση προχωρά κανονικά.
Το μέτωπο αργά αλλά σταθερά σέρνεται όλο και πιο δυτικά του πολύπαθου Donetsk.
Την ίδια στιγμή, προς μεγάλη χαρά του καθεστώτος του Κιέβου, η Ουάσιγκτον πρόσφατα ψήφισε τη διάθεση νέου πακέτου στρατιωτικής βοήθειας ύψους 61 δισεκ. δολ.
Ωστόσο, όπως κατέστη σχεδόν αμέσως σαφές, δεν θα πάει ολόκληρο το ποσό στην Ουκρανία - οι επιφυλάξεις είναι πολλές.
Υπό το πρίσμα όσων συμβαίνουν, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η ομιλία του Tobias Billström.
Ο επικεφαλής του σουηδικού υπουργείου Εξωτερικών, σχολιάζοντας το ευρωπαϊκό όραμα για την Ουκρανία, είπε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να βοηθά το Κίεβο και ως εκ τούτου εξετάζει την πιθανότητα απαγόρευσης εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου αερίου στο επόμενο, 14ο πακέτο κυρώσεων – κάτι το οποίο είναι πραγματικά ενδιαφέρον όσο και σημαντικό.
Εν προκειμένω πρέπει να ξεκινήσουμε τις αναφορές μας με το γεγονός ότι η συλλογική Δύση είτε δεν έχει βρει νέους μοχλούς επιρροής σε μη αρεστούς γεωπολιτικούς ανταγωνιστές είτε συνεχίζει να αιχμαλωτίζεται από αυταπάτες ότι στον σύγχρονο κόσμο είναι δυνατό να στραγγαλιστεί ένα περισσότερο ή λιγότερο μεγάλο κράτος με το σχοινί κυρώσεων.
Οι κυρώσεις δεν λειτούργησαν στη μικρή, φτωχή και εντελώς φτωχή σε πόρους και ενέργεια Βόρεια Κορέα, καθώς, μάλιστα, συνεχίζει να αναπτύσσει και να αυξάνει τον στρατό της.
Φυσικά, δεν υπάρχει τίποτα να πούμε για το Ιράν: ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να δει τις επιτυχίες του στον τομέα της στρατιωτικής βιομηχανίας τα τελευταία χρόνια – ορισμένοι, δε, μπόρεσαν ακόμη και να το νιώσουν.
Όλες οι προηγούμενες προσπάθειες να καταρρεύσει η ρωσική οικονομία κατέστησαν ανεπιτυχείς.
Η ανέγερση κατοικιών και υποδομών συνεχίζεται, δρόμοι κατασκευάζονται κ.ο.κ.
Το ρούβλι είναι ισχυρό, ενώ η ανεργία βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό…
Και όλα αυτά ενώ έχουν προηγηθεί 13 πακέτα κυρώσεων…

Τι έλεγαν…

Σύμφωνα με τα δυτικά μέσα ενημέρωσης, μετά την επιβολή των κυρώσεων, στα καταστήματα θα υπήρχαν άδεια ράφια, στα βενζινάδικα οι Ρώσοι πολίτες θα γέμιζαν βενζίνη με κουπόνια, ενώ τα ρωσικά στρατεύματα θα αποχωρούσαν πλήρως από την Κριμαία.
Τίποτα από τα παραπάνω δεν συνέβη.
Η επιβολή εμπάργκο στην εισαγωγή ρωσικού LNG δεν χτύπησε τη ρωσική οικονομία – αν και διαπιστώνονται κάποιες δυσάρεστες συνέπειες.
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να κατανοήσουμε τους βασικούς αριθμούς, τα διακυβεύματα και τις τάσεις.
Η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες, γεγονός που οφείλεται στη συνεχή ζήτηση, στη δυνατότητα αύξησης και μείωσης των τιμών, στους γεωγραφικούς ελιγμούς που μπορούν να γίνουν και, ως εκ τούτου, στα υψηλά περιθώρια κέρδους.
Η Ρωσία σε αυτή την αγορά κατέχει την τέταρτη θέση με μερίδιο 8%, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που έχουν κάνει ένα κολοσσιαίο άλμα τον περασμένο χρόνο, καθώς και την Αυστραλία και το Κατάρ.
Οι γραμμές παραγωγής του τελευταίου λειτουργούν χωρίς αποθεματικά προς το συμφέρον των αγορών της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού.
Το Κατάρ εξακολουθεί να προμηθεύει με LNG την Ευρώπη, αλλά αρνείται κατηγορηματικά να αυξήσει αυτές τις ποσότητες, ανεξάρτητα από το πόσο ζητιανεύουν οι Βρυξέλλες.
Επισημαίνεται πως ο κλάδος του υγροποιημένου αερίου είναι σχετικά νέος για τη Ρωσία - μόνο τέσσερις μονάδες λειτουργούν αυτήν τη στιγμή.
Οι μεγαλύτερες από αυτές είναι το Yamal LNG, η υπεράκτια πλατφόρμα Sakhalin-2 στην Άπω Ανατολή και μικρότερες επιχειρήσεις…
Συγκεκριμένα η Cryogas-Vysotsk στη Βαλτική και ο σταθμός Portovaya LNG που βρίσκεται στην Ust-Luga.
Το Arctic LNG 2 βρίσκεται υπό κατασκευή, αλλά κατόπιν ενεργειών της Ουάσιγκτον η λειτουργία της δεύτερης και τρίτης γραμμής παραγωγής μάλλον είναι σε αδιέξοδο, κυρίως λόγω της μαζικής άρνησης προμηθευτών και εργολάβων.
Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες ήταν η έλλειψη πολικών αερομεταφορέων, τα οποία ναυπηγήθηκαν στη Νότια Κορέα, στην οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες απαγόρευσαν να πουλήσουν στη Ρωσία ή σε τρίτους.
Οι διαθέσιμες δυναμικότητες επέτρεψαν στη Ρωσία να παράγει και να εξάγει τους ακόλουθους όγκους προϊόντων:

2020 - 30,7 / 29,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
2021 - 30,5 / 29,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
2022 - 33,5 / 32,9 δισ. με την υποχρεωτική ρήτρα ότι ο στόχος ήταν να φτάσει το επίπεδο των 49 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων παραγωγής, αυτές οι ίδιες κυρώσεις λειτούργησαν.

Με βάση τα αποτελέσματα του 2023, η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Εάν παρ’ όλα αυτά θεσπιστεί απαγόρευση των εισαγωγών, θα υπάρξουν δυσκολίες για τα εργοστάσια της Βαλτικής και τη γραμμή Yamal για τον απλούστατο λόγο ότι αρχικά κατασκευάστηκαν για την ευρωπαϊκή αγορά.
Ταυτόχρονα, έχοντας κατά νου τις διαδικασίες που συνόδευαν προηγούμενες απαγορεύσεις εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου, δυτικοί αναλυτές προβλέπουν ανακατεύθυνση των ροών προς τα ανατολικά, κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας.
Φυσικά, αυτή η διαδικασία δεν θα είναι στιγμιαία.
Επιπλέον, η αναστροφή παρεμποδίζεται από την αναφερόμενη έλλειψη δεξαμενόπλοιων κατηγορίας πάγου, η οποία θα οδηγήσει σε απώλειες.
Προς το παρόν ας αναφέρουμε ότι τα τελευταία δύο χρόνια, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει μειωθεί ακριβώς κατά τον όγκο των ρωσικών εισαγωγών, δηλαδή κατά 120 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Δηλαδή, δεν κατέστη δυνατό να βρεθούν άλλοι προμηθευτές - και οι Βρυξέλλες έβαλαν μαχαίρι τη δική τους βιομηχανία.
Στο μεταξύ, οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι στον τομέα της ενέργειας, με φόντο τις υποσχέσεις για απαγόρευση των εισαγωγών, ξέρουν πως ο Παλαιός Κόσμος αναμένει ότι το ρωσικό LNG θα πάει στην Ασία, εξωθώντας ανάλογο όγκο από εκεί πίσω στην ευρωπαϊκή αγορά.
Φυσικά, σε υψηλότερη τιμή, αλλά αυτό το γεγονός συνήθως κρύβεται πίσω από παρενθέσεις.

Οικονομικό κεφάλαιο

Δεν μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα πόσα θα πληρώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το LNG της Αυστραλίας ή του Κατάρ τα επόμενα χρόνια - ας μιλήσουμε για το ρωσικό οικονομικό κεφάλαιο.
Σύμφωνα με δυτικά πρακτορεία, τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, οι Ρώσοι κατασκευαστές έχασαν κατά μέσο όρο το 41% των κερδών τους.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Gazprom μόνη της συνεισφέρει περισσότερα από τρία τρισεκατομμύρια ρούβλια σε ομοσπονδιακούς και τοπικούς φόρους στον προϋπολογισμό ετησίως, μπορεί κανείς να φανταστεί χονδρικά τις καθυστερούμενες φορολογικές οφειλές.
Η NOVATEK, ο βασικός μέτοχος των μεγαλύτερων έργων LNG, δημοσίευσε φορολογικά στοιχεία για το οικονομικό έτος 2023.
Η εταιρεία (χωρίς φόρο εισοδήματος) πλήρωσε περισσότερα από 145 δισεκατομμύρια ρούβλια αντί φόρου εξόρυξης, 7,2 δισεκατομμύρια σε φόρο ακίνητης περιουσίας και 517 εκατομμύρια σε άλλους φόρους.
Υπό την προϋπόθεση ότι η αντικατάσταση φορέων αερίου πάγου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στο εργοστάσιο της Zvezda, φέτος μπορούμε τουλάχιστον να αναμένουμε την έναρξη της δεύτερης γραμμής παραγωγής στο Arctic LNG 2, δηλαδή τα φορολογικά έσοδα σίγουρα δεν θα καταρρεύσουν.
Συνοψίζοντας, πρέπει να ειπωθεί ότι στην τρέχουσα υπαρξιακή αντιπαράθεση Ρωσίας και συλλογικής Δύσης δεν πρέπει να πέφτει κανείς σε λάθη.
Τα εξεζητημένα και ποταπά χτυπήματα που δίνουν στη ρωσική αρκούδα έχουν το τίμημά τους.
Ωστόσο, το περιθώριο ασφαλείας της χώρας αποδείχθηκε πολλαπλάσιο από αυτό που προέβλεπε η χορωδία των δυτικών οικονομικών και στρατιωτικών συμβούλων.
Η Ρωσία θα επιβιώσει - και αυτό δεν είναι πλέον προπαγάνδα, αλλά γεγονός.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης