Ο οίκος σημειώνει ότι η έγκριση ενός προϋπολογισμού έως το τέλος του έτους θα προσφέρει μεγαλύτερη σαφήνεια ως προς το πώς η Γαλλία σκοπεύει να διαχειριστεί το διογκούμενο δημόσιο χρέος
Σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Γαλλίας, τόσο για το εγχώριο όσο και για το ξένο νόμισμα, σε ‘A+/A-1’ από ‘AA-/A-1+’, με σταθερή προοπτική (stable outlook), προχώρησε στις 17 Οκτωβρίου 2025, ο οίκος S&P Global Ratings.
Σημειωτέον η απόφαση αυτή, που αφορά το sovereign rating, εκδόθηκε εκτός του προγραμματισμένου ημερολογίου δημοσιεύσεων, λόγω της πρόσφατης σειράς προτάσεων δυσπιστίας στο γαλλικό κοινοβούλιο, οι οποίες, σύμφωνα με την S&P, παρεμποδίζουν την πρόοδο στη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας.
Σταθερή προοπτική με αυξανόμενους κινδύνους
Η S&P αναφέρει ότι η σταθερή προοπτική της αξιολόγησης ισορροπεί ανάμεσα σε δύο αντίρροπες δυνάμεις:
αφενός, την αύξηση του δημόσιου χρέους και την αδυναμία πολιτικής συναίνεσης για τη μείωση των ελλειμμάτων, αφετέρου, τα ισχυρά διαρθρωτικά πλεονεκτήματα της Γαλλίας, όπως η πλούσια και ισορροπημένη οικονομία, το υψηλό ποσοστό ιδιωτικών αποταμιεύσεων, ο μεγάλος και ρευστός χρηματοπιστωτικός τομέας και η συμμετοχή στη ζώνη του ευρώ.
Κίνδυνοι για νέα υποβάθμιση
Ο οίκος προειδοποιεί ότι ενδέχεται να υπάρξει περαιτέρω υποβάθμιση εάν:
• η δημοσιονομική θέση της χώρας επιδεινωθεί πέραν των προβλέψεων, ή
• οι προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης αποδυναμωθούν σημαντικά.
Αντίθετα, αναβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει εάν το δημοσιονομικό έλλειμμα μειωθεί ταχύτερα από τις προβλέψεις και η οικονομική ανάπτυξη επιταχυνθεί, οδηγώντας σε πτώση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ.
Η δημοσιονομική αβεβαιότητα και οι πολιτικές εξελίξεις
Στις 14 Οκτωβρίου, ο νέος πρωθυπουργός Sébastien Lecornu κατέθεσε στην Εθνοσυνέλευση το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2026, το οποίο θα συζητηθεί έως τις 23 Δεκεμβρίου.
Η S&P σημειώνει ότι η έγκριση ενός προϋπολογισμού έως το τέλος του έτους θα προσφέρει μεγαλύτερη σαφήνεια ως προς το πώς η Γαλλία σκοπεύει να διαχειριστεί το διογκούμενο δημόσιο χρέος, που εκτιμάται πως θα φτάσει το 121% του ΑΕΠ το 2028, έναντι 112% στο τέλος του 2024.
Ωστόσο, ο οίκος υπογραμμίζει πως η αβεβαιότητα παραμένει υψηλή ενόψει των προεδρικών εκλογών του 2027, ιδιαίτερα μετά την αναστολή της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης που είχε θεσπιστεί το 2023.
Η S&P προβλέπει ότι η πολιτική αστάθεια θα επηρεάσει αρνητικά την επενδυτική δραστηριότητα και την ιδιωτική κατανάλωση, επιβραδύνοντας έτσι την ανάπτυξη.
Η πρόβλεψη για το 2025 είναι ανάπτυξη μόλις 0,7%, με ασθενή ανάκαμψη το 2026, καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις περιορίζουν τη δαπάνη ενόψει πιθανών αυξήσεων φόρων.
Δημοσιονομική πορεία και στόχοι
Η S&P θεωρεί ότι, χάρη στην πειθαρχία των δαπανών και στα αυξημένα έσοδα, η κυβέρνηση είναι σε θέση να πετύχει τον στόχο για δημοσιονομικό έλλειμμα 5,4% του ΑΕΠ το 2025.
Παρά ταύτα, αναμένει ότι τα ελλείμματα θα παραμείνουν υψηλά τα επόμενα τρία χρόνια, καθώς το πρωτογενές έλλειμμα θα βελτιώνεται αργά χωρίς πρόσθετα μέτρα εξυγίανσης.
Η μέση διάρκεια του δημόσιου χρέους (περίπου 8,5 έτη) και το χαμηλό επίπεδο πληθωρισμού περιορίζουν προσωρινά την αύξηση των δαπανών για τόκους, αλλά η δομική αδυναμία του προϋπολογισμού παραμένει.
Πολιτική αστάθεια χωρίς ιστορικό προηγούμενο
Η S&P τονίζει ότι η Γαλλία αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πολιτική αστάθεια από το 1958, με έξι αλλαγές πρωθυπουργών σε τρία χρόνια υπό τον Emmanuel Macron, καθώς το προεδρικό στρατόπεδο δεν διαθέτει πλειοψηφία στη Βουλή.
Ο πολιτικός κατακερματισμός, λέει ο οίκος, δυσχεραίνει την εφαρμογή ενός αξιόπιστου μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής εξυγίανσης, ενώ οι προεδρικές εκλογές του 2027 αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστερήσεων ή ανατροπών.
Η αβεβαιότητα αυτή επιβαρύνει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, καθώς ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σύμφωνα με το Insee, έχει υποχωρήσει, ενώ ο δείκτης αποταμίευσης των νοικοκυριών (18,6% του διαθέσιμου εισοδήματος) είναι από τους υψηλότερους στον ΟΟΣΑ.
Η οικονομία της Γαλλίας παραμένει ανθεκτική
Παρά τα προβλήματα, η S&P επισημαίνει ότι η γαλλική οικονομία παραμένει ισχυρή και διαφοροποιημένη, με ΑΕΠ 3,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, που την κατατάσσει στην έβδομη θέση παγκοσμίως.
Οι υπηρεσίες (από την τεχνολογία και την υγεία έως τον τουρισμό και τον πολιτισμό) αντιπροσωπεύουν πάνω από 80% της προστιθέμενης αξίας, προστατεύοντας τη χώρα από ορισμένες επιπτώσεις του αυξανόμενου παγκόσμιου προστατευτισμού.
Η δημογραφική δυναμική, αν και επιβραδυνόμενη λόγω γήρανσης, παραμένει πιο σταθερή σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ η θετική καθαρή μετανάστευση (περίπου 160.000 άτομα ετησίως) στηρίζει τη μέτρια αύξηση του πληθυσμού.
Περιορισμένος βαθμός δημοσιονομικής ευελιξίας
Η S&P θεωρεί ότι τα σχέδια της κυβέρνησης για δημοσιονομική προσαρμογή είναι μέτρια, με αύξηση δαπανών περίπου 1% σε πραγματικούς όρους το 2025.
Για το 2026, αναμένει οριακή βελτίωση του ελλείμματος στο 5,3% του ΑΕΠ, ενώ η αποσύνδεση των συντάξεων από τον πληθωρισμό και η περιορισμένη μείωση φοροαπαλλαγών θα μπορούσαν να μειώσουν το πρωτογενές έλλειμμα στο 2,4% του ΑΕΠ.
Η S&P τονίζει ότι θα χρειαστούν σημαντικά πρόσθετα μέτρα για να αντιστραφεί η αυξητική πορεία του χρέους, που ήδη προβλέπεται να ξεπεράσει τα 120% του ΑΕΠ.

www.bankingnews.gr
Σημειωτέον η απόφαση αυτή, που αφορά το sovereign rating, εκδόθηκε εκτός του προγραμματισμένου ημερολογίου δημοσιεύσεων, λόγω της πρόσφατης σειράς προτάσεων δυσπιστίας στο γαλλικό κοινοβούλιο, οι οποίες, σύμφωνα με την S&P, παρεμποδίζουν την πρόοδο στη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας.
Σταθερή προοπτική με αυξανόμενους κινδύνους
Η S&P αναφέρει ότι η σταθερή προοπτική της αξιολόγησης ισορροπεί ανάμεσα σε δύο αντίρροπες δυνάμεις:
αφενός, την αύξηση του δημόσιου χρέους και την αδυναμία πολιτικής συναίνεσης για τη μείωση των ελλειμμάτων, αφετέρου, τα ισχυρά διαρθρωτικά πλεονεκτήματα της Γαλλίας, όπως η πλούσια και ισορροπημένη οικονομία, το υψηλό ποσοστό ιδιωτικών αποταμιεύσεων, ο μεγάλος και ρευστός χρηματοπιστωτικός τομέας και η συμμετοχή στη ζώνη του ευρώ.
Κίνδυνοι για νέα υποβάθμιση
Ο οίκος προειδοποιεί ότι ενδέχεται να υπάρξει περαιτέρω υποβάθμιση εάν:
• η δημοσιονομική θέση της χώρας επιδεινωθεί πέραν των προβλέψεων, ή
• οι προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης αποδυναμωθούν σημαντικά.
Αντίθετα, αναβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει εάν το δημοσιονομικό έλλειμμα μειωθεί ταχύτερα από τις προβλέψεις και η οικονομική ανάπτυξη επιταχυνθεί, οδηγώντας σε πτώση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ.
Η δημοσιονομική αβεβαιότητα και οι πολιτικές εξελίξεις
Στις 14 Οκτωβρίου, ο νέος πρωθυπουργός Sébastien Lecornu κατέθεσε στην Εθνοσυνέλευση το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2026, το οποίο θα συζητηθεί έως τις 23 Δεκεμβρίου.
Η S&P σημειώνει ότι η έγκριση ενός προϋπολογισμού έως το τέλος του έτους θα προσφέρει μεγαλύτερη σαφήνεια ως προς το πώς η Γαλλία σκοπεύει να διαχειριστεί το διογκούμενο δημόσιο χρέος, που εκτιμάται πως θα φτάσει το 121% του ΑΕΠ το 2028, έναντι 112% στο τέλος του 2024.
Ωστόσο, ο οίκος υπογραμμίζει πως η αβεβαιότητα παραμένει υψηλή ενόψει των προεδρικών εκλογών του 2027, ιδιαίτερα μετά την αναστολή της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης που είχε θεσπιστεί το 2023.
Η S&P προβλέπει ότι η πολιτική αστάθεια θα επηρεάσει αρνητικά την επενδυτική δραστηριότητα και την ιδιωτική κατανάλωση, επιβραδύνοντας έτσι την ανάπτυξη.
Η πρόβλεψη για το 2025 είναι ανάπτυξη μόλις 0,7%, με ασθενή ανάκαμψη το 2026, καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις περιορίζουν τη δαπάνη ενόψει πιθανών αυξήσεων φόρων.
Δημοσιονομική πορεία και στόχοι
Η S&P θεωρεί ότι, χάρη στην πειθαρχία των δαπανών και στα αυξημένα έσοδα, η κυβέρνηση είναι σε θέση να πετύχει τον στόχο για δημοσιονομικό έλλειμμα 5,4% του ΑΕΠ το 2025.
Παρά ταύτα, αναμένει ότι τα ελλείμματα θα παραμείνουν υψηλά τα επόμενα τρία χρόνια, καθώς το πρωτογενές έλλειμμα θα βελτιώνεται αργά χωρίς πρόσθετα μέτρα εξυγίανσης.
Η μέση διάρκεια του δημόσιου χρέους (περίπου 8,5 έτη) και το χαμηλό επίπεδο πληθωρισμού περιορίζουν προσωρινά την αύξηση των δαπανών για τόκους, αλλά η δομική αδυναμία του προϋπολογισμού παραμένει.
Πολιτική αστάθεια χωρίς ιστορικό προηγούμενο
Η S&P τονίζει ότι η Γαλλία αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πολιτική αστάθεια από το 1958, με έξι αλλαγές πρωθυπουργών σε τρία χρόνια υπό τον Emmanuel Macron, καθώς το προεδρικό στρατόπεδο δεν διαθέτει πλειοψηφία στη Βουλή.
Ο πολιτικός κατακερματισμός, λέει ο οίκος, δυσχεραίνει την εφαρμογή ενός αξιόπιστου μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής εξυγίανσης, ενώ οι προεδρικές εκλογές του 2027 αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστερήσεων ή ανατροπών.
Η αβεβαιότητα αυτή επιβαρύνει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, καθώς ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σύμφωνα με το Insee, έχει υποχωρήσει, ενώ ο δείκτης αποταμίευσης των νοικοκυριών (18,6% του διαθέσιμου εισοδήματος) είναι από τους υψηλότερους στον ΟΟΣΑ.
Η οικονομία της Γαλλίας παραμένει ανθεκτική
Παρά τα προβλήματα, η S&P επισημαίνει ότι η γαλλική οικονομία παραμένει ισχυρή και διαφοροποιημένη, με ΑΕΠ 3,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, που την κατατάσσει στην έβδομη θέση παγκοσμίως.
Οι υπηρεσίες (από την τεχνολογία και την υγεία έως τον τουρισμό και τον πολιτισμό) αντιπροσωπεύουν πάνω από 80% της προστιθέμενης αξίας, προστατεύοντας τη χώρα από ορισμένες επιπτώσεις του αυξανόμενου παγκόσμιου προστατευτισμού.
Η δημογραφική δυναμική, αν και επιβραδυνόμενη λόγω γήρανσης, παραμένει πιο σταθερή σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ η θετική καθαρή μετανάστευση (περίπου 160.000 άτομα ετησίως) στηρίζει τη μέτρια αύξηση του πληθυσμού.
Περιορισμένος βαθμός δημοσιονομικής ευελιξίας
Η S&P θεωρεί ότι τα σχέδια της κυβέρνησης για δημοσιονομική προσαρμογή είναι μέτρια, με αύξηση δαπανών περίπου 1% σε πραγματικούς όρους το 2025.
Για το 2026, αναμένει οριακή βελτίωση του ελλείμματος στο 5,3% του ΑΕΠ, ενώ η αποσύνδεση των συντάξεων από τον πληθωρισμό και η περιορισμένη μείωση φοροαπαλλαγών θα μπορούσαν να μειώσουν το πρωτογενές έλλειμμα στο 2,4% του ΑΕΠ.
Η S&P τονίζει ότι θα χρειαστούν σημαντικά πρόσθετα μέτρα για να αντιστραφεί η αυξητική πορεία του χρέους, που ήδη προβλέπεται να ξεπεράσει τα 120% του ΑΕΠ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών