Σε προειδοποίηση σοκ προβαίνουν παραγωγοί ενέργειας οι οποίοι τονίζουν ότι τα βενζινάδικα κινδυνεύουν να κλείσουν υπάρχει συστημικό έλλειμμα σε πετρέλαιο και βενζίνη
Ενώ ο κόσμος έχει επικεντρωθεί στο αργό πετρέλαιο τα προβλήματα ήδη έχουν ξεκινήσει να φαίνονται σε diesel κίνησης και στην βενζίνη.
Μάλιστα το πρόβλημα είναι τόσο οξύ που θα μπορούσαμε να δούμε ανά τον κόσμο πρατήρια καυσίμων να κλείνουν ελλείψει πετρελαίου κίνησης και βενζίνης.
Ήδη τα προβλήματα προϋπήρχαν της ρωσικής εισβολής αλλά τώρα λόγω Ουκρανικού το πρόβλημα έχει γιγαντωθεί.
Οι επικεφαλής από τους μεγαλύτερους οίκους εμπορίας εμπορευμάτων και τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο έμπορο πετρελαίου που μίλησαν στους FT Commodities Global Summit στη Λωζάνη της Ελβετίας προειδοποίησαν ότι ο κόσμος κινδυνεύει με έλλειψη βενζίνης.
Οι ηγέτες των εταιρειών εκτίμησαν ότι έως και 3 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και τα παράγωγου του θα μπορούσαν να χαθούν από τη Ρωσία ημερησίως ως αποτέλεσμα των κυρώσεων και προειδοποίησαν ότι οι παγκόσμιες αγορές αντιμετωπίζουν μεγάλη πίεση στο diesel με την Ευρώπη να κινδυνεύει περισσότερο από μια «συστημική» έλλειψη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε δελτίο καυσίμων.
«Αυτό που ενδιαφέρει όλους θα είναι οι προμήθειες diesel.
Η Ευρώπη εισάγει περίπου το μισό diesel από τη Ρωσία και περίπου το μισό diesel από τη Μέση Ανατολή», δήλωσε ο επικεφαλής της ελβετικής εταιρίας εμπορίας πετρελαίου Vitol. «Αυτό το συστημικό έλλειμμα στο diesel είναι υπαρκτό».
Οι προμήθειες καυσίμων από την Ρωσία αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της κατανάλωσης diesel στην Ευρώπη, σύμφωνα με τους FT.
H στροφή σε περισσότερη κατανάλωση diesel έναντι της βενζίνης στην Ευρώπη συνέβαλλε στις ελλείψεις καυσίμου.
Τα διυλιστήρια θα μπορούσαν να ενισχύσουν την παραγωγή diesel τους ως απάντηση στις υψηλότερες τιμές σε βάρος άλλων προϊόντων που προέρχονται από πετρέλαιο για να ενισχύσουν την προσφορά, αλλά προειδοποίησε ότι υπάρχει πιθανότητα να υπάρξει δελτίο στα καύσιμα.
Ο Torbjorn Tornqvist, πρόεδρος του Gunvor Group με έδρα τη Γενεύη, πρόσθεσε: «Το diesel δεν είναι απλώς ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα».
Ο Tornqvist προειδοποίησε επίσης ότι οι ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου δεν λειτουργούσαν πλέον σωστά, καθώς οι εμπορικές εταιρίες αντιμετώπιζαν μεγάλες απαιτήσεις από τις τράπεζες για μετρητά για την κάλυψη θέσεων αντιστάθμισης κινδύνου.
«Νομίζω ότι η αγορά έχει υποστεί πλήγμα»
«Ποτέ δεν πίστευα ότι κάποιος θα μπορούσε να πει το φυσικό αέριο έχει πέσει κάτω από 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα είναι πραγματικά φθηνό».
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου που συνδέονται με την TTF, τη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έχουν αυξηθεί από περίπου 70 ευρώ την μεγαβατώρα πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία σε περίπου 230 ευρώ πριν από δύο εβδομάδες και στη συνέχεια έπεσαν κάτω από τα 100 ευρώ αυτήν την εβδομάδα.
Πριν από τον Μάιο του 2021, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ήταν κάτω από 20 ευρώ την μεγαβατώρα.
Οι μεγαλύτεροι έμποροι ενέργειας της Ευρώπης κάλεσαν τις κυβερνήσεις και τις κεντρικές τράπεζες να παράσχουν έκτακτη υποστήριξη ρευστότητας για να διατηρήσουν τη λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας καθώς οι απότομες κινήσεις τιμών που προκλήθηκαν από την κρίση στην Ουκρανία έχουν προκαλέσει σοκ στις αγορές εμπορευμάτων.
Για να μετακινηθεί ένα φορτίο ισοδύναμο με 1 μεγαβατώρα υγροποιημένου φυσικού αερίου με τιμή 97 ευρώ, οι έμποροι πρέπει να δίνουν 80 ευρώ σε μετρητά, προκαλώντας προβλήματα ρευστότητας.
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα δυσκολευτούν να γεμίσουν τις αποθήκες φυσικού αερίου για τον επόμενο χειμώνα, δεδομένης της «παράλυσης» της αγοράς spot για φυσικό αέριο, εκτός εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής παρέμβουν για να παράσχουν εγγυήσεις για την προστασία των αγοραστών από τις διακυμάνσεις των τιμών.
- Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Trafigura, Jeremy Weir ανέφερε ότι η αγορά diesel είναι εξαιρετικά οριακή και πιθανότατα θα καταλήξει σε εξάντληση αποθεμάτων, πολλά πρατήρια καυσίμων δεν θα έχουν καύσιμα».
- Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gunvor προειδοποίησε: «Η Ευρώπη έχει τόσο λίγο diesel»
- O Διευθύνων Σύμβουλος της Vitol: «Αυτό που απασχολεί όλους στην αγορά καυσίμων θα είναι οι προμήθειες diesel»
Περιττό να ειπωθεί ότι χωρίς diesel, όχι μόνο θα σταματήσει η κυκλοφορία στην Ευρώπη, αλλά πολύ αν όχι όλες οι αμερικανικές αλυσίδες υλικοτεχνικής υποστήριξης και εφοδιασμού με φορτηγά θα παραλύσουν σύντομα.
Οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία θα είναι τρομερές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών