Πιθανώς το θέμα της εκταμίευσης της δόσης να παραπεμφθεί στην άτυπη σύνοδο της 5ης Απριλίου στο Βουκουρέστι
Η χαμηλότερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2018 και η μετάθεση της απόφασης για την δόση του 1 δισ. ευρώ στο Eurogroup της 5ης Απριλίου είναι δύο ειδήσεις με «βαριά σκιά» σε μια περίοδο πολύ ευαίσθητη για την Ελλάδα που προσπαθεί να επιστρέψει στην κανονικότητα.
Εδικά η δεύτερη είδηση που αφορά τα κέρδη του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα, μολονότι η κυβέρνηση έχει περιθώριο μέχρι το «παρά ένα» του Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας να κλείσει την εκκρεμότητα με τον διάδοχο νόμο Κατσέλη, οι θεσμοί έχουν προεξοφλήσει ότι δεν πρόκειται να συμβεί.
Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση ανώτερου αξιωματούχου της ευρωζώνης, ο οποίος ενόψει της συνόδου δήλωσε ότι δεν είχε σημειωθεί πρόοδος όσον αφορά το βασικό προαπαιτούμενο, την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς (νόμος Κατσέλη).
Έτσι το πιο πιθανόν, λοιπόν, είναι να παραπεμφθεί το θέμα της εκταμίευσης της δόσης στην άτυπη σύνοδο της 5ης Απριλίου στο Βουκουρέστι.
Μέχρι να περάσει από τη Βουλή η νέα νομοθεσία δεν πρόκειται να γίνει η εκταμίευση που αποτελεί ένα από τα συμφωνηθέντα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.
Ακόμη και αν η κυβέρνηση φέρει σήμερα στη Βουλή, έστω και με την μορφή τροπολογίας, το νέο νόμο Κατσέλη δεν ήταν καθόλου σίγουρο ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα άναβε το «πράσινο φως» για την δόση.
Το προσχέδιο αποτίμησης των επιπτώσεων του νέου πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας στους ισολογισμούς των τραπεζών δεν είναι δυνατό να υποκαταστήσει το βασικό σχέδιο. Πάντως οι εκθέσεις των τραπεζών που τεκμηριώνουν ότι το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας δεν θα έχει επιπτώσεις στην κεφαλαιακή τους επάρκεια έχουν παραδοθεί στην τράπεζα της Ελλάδος.
Η μετάθεση του χρόνου εκταμίευσης της δόσης του 1 δισ. είναι σαφές ότι έχει αρνητικές επιπτώσεις.
Ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, Φραγκίσκος Κουτεντάκης αναφέρθηκε σε αυτές τονίζοντας ότι «το αποτέλεσμα δεν θα είναι μόνο ότι η χώρα θα στερηθεί ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό για τα δημόσια ταμεία αλλά και το γεγονός ότι θα αποσταλεί και πολύ κακό μήνυμα στις αγορές για την πορεία της χώρας».
Το πιο σημαντικό για τον κ. Κουτεντάκη είναι ότι «θα σχηματιστεί η εντύπωση πως από τη στιγμή που τελείωσε το πρόγραμμα λοξοδρομούμε».
Εκεί μάλιστα που η χώρα έλαβε την διπλή αναβάθμιση από την Moody’s βγαίνοντας με το δεξί στις διεθνείς αγορές με το 10ετές ομόλογο ήρθε η χαμηλότερη ανάπτυξη του 2018 να βάλει τις γκρίζες μολυβιές στο κάδρο της ελληνικής οικονομίας.
Η χώρα έπιασε ταχύτητα 1,9% το 2018 - που για ορισμένους αναλυτές θεωρείται ταβάνι - η οποία είναι κατώτερη από την πρόβλεψη για 2,1% που είχε θέσει η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό του 2019.
Βέβαια πρόκειται για τα πρώτα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) και όχι για τα οριστικά που θα ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες οπότε και θα έχει αποκρυσταλλωθεί πλήρως η συμβολή του τουριστικού τομέα στο εγχώριο προϊόν και στην απασχόληση της χώρας.
Με τα τελικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ θα φανούν και οι πραγματικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, που όπως είπαμε, σε αυτή τη φάση παραμένουν κατώτερες των εκτιμήσεων για 2% που έχει κάνει η Κομισιόν και 2,1% το ΔΝΤ.
Από την άλλη, όμως, το 1,9% είναι για το οικονομικό επιτελείο η βάση για να καταρτίσει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2020-2023, το οποίο θα αποστείλει λίγο πριν από το Πάσχα στις Βρυξέλλες.
Η χαμηλότερη ανάπτυξη το 2018 συνδέεται και με την επιβράδυνση του ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο σε ρυθμό μόλις 1,6%, έναντι ανόδου 2,4% το 3ο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2018 συνεχίστηκε η υποχώρηση των επενδύσεων κατά 27,2% από 23% που ήταν το μέγεθος της καθίζησης στο τρίτο. Επίσης, περιορισμένη ήταν η αύξηση της τελικής καταναλωτικής δαπάνης, μόλις κατά 0,3%, ενώ από ό,τι φάνηκε την παρτίδα έσωσαν οι εξαγωγές.
Το ΑΕΠ σε όρους όγκου ανήλθε σε 190,8 δισ. ευρώ για το 2018 έναντι 187,2 δισ. ευρώ το 2017 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,9%.
Σε τρέχουσες τιμές (με τον πληθωρισμό) ανήλθε σε 184,7 δισ. ευρώ έναντι 180,2 δισ. ευρώ το 2017, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5%.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Εδικά η δεύτερη είδηση που αφορά τα κέρδη του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα, μολονότι η κυβέρνηση έχει περιθώριο μέχρι το «παρά ένα» του Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας να κλείσει την εκκρεμότητα με τον διάδοχο νόμο Κατσέλη, οι θεσμοί έχουν προεξοφλήσει ότι δεν πρόκειται να συμβεί.
Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση ανώτερου αξιωματούχου της ευρωζώνης, ο οποίος ενόψει της συνόδου δήλωσε ότι δεν είχε σημειωθεί πρόοδος όσον αφορά το βασικό προαπαιτούμενο, την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς (νόμος Κατσέλη).
Έτσι το πιο πιθανόν, λοιπόν, είναι να παραπεμφθεί το θέμα της εκταμίευσης της δόσης στην άτυπη σύνοδο της 5ης Απριλίου στο Βουκουρέστι.
Μέχρι να περάσει από τη Βουλή η νέα νομοθεσία δεν πρόκειται να γίνει η εκταμίευση που αποτελεί ένα από τα συμφωνηθέντα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.
Ακόμη και αν η κυβέρνηση φέρει σήμερα στη Βουλή, έστω και με την μορφή τροπολογίας, το νέο νόμο Κατσέλη δεν ήταν καθόλου σίγουρο ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα άναβε το «πράσινο φως» για την δόση.
Το προσχέδιο αποτίμησης των επιπτώσεων του νέου πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας στους ισολογισμούς των τραπεζών δεν είναι δυνατό να υποκαταστήσει το βασικό σχέδιο. Πάντως οι εκθέσεις των τραπεζών που τεκμηριώνουν ότι το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας δεν θα έχει επιπτώσεις στην κεφαλαιακή τους επάρκεια έχουν παραδοθεί στην τράπεζα της Ελλάδος.
Η μετάθεση του χρόνου εκταμίευσης της δόσης του 1 δισ. είναι σαφές ότι έχει αρνητικές επιπτώσεις.
Ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, Φραγκίσκος Κουτεντάκης αναφέρθηκε σε αυτές τονίζοντας ότι «το αποτέλεσμα δεν θα είναι μόνο ότι η χώρα θα στερηθεί ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό για τα δημόσια ταμεία αλλά και το γεγονός ότι θα αποσταλεί και πολύ κακό μήνυμα στις αγορές για την πορεία της χώρας».
Το πιο σημαντικό για τον κ. Κουτεντάκη είναι ότι «θα σχηματιστεί η εντύπωση πως από τη στιγμή που τελείωσε το πρόγραμμα λοξοδρομούμε».
Εκεί μάλιστα που η χώρα έλαβε την διπλή αναβάθμιση από την Moody’s βγαίνοντας με το δεξί στις διεθνείς αγορές με το 10ετές ομόλογο ήρθε η χαμηλότερη ανάπτυξη του 2018 να βάλει τις γκρίζες μολυβιές στο κάδρο της ελληνικής οικονομίας.
Η χώρα έπιασε ταχύτητα 1,9% το 2018 - που για ορισμένους αναλυτές θεωρείται ταβάνι - η οποία είναι κατώτερη από την πρόβλεψη για 2,1% που είχε θέσει η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό του 2019.
Βέβαια πρόκειται για τα πρώτα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) και όχι για τα οριστικά που θα ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες οπότε και θα έχει αποκρυσταλλωθεί πλήρως η συμβολή του τουριστικού τομέα στο εγχώριο προϊόν και στην απασχόληση της χώρας.
Με τα τελικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ θα φανούν και οι πραγματικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, που όπως είπαμε, σε αυτή τη φάση παραμένουν κατώτερες των εκτιμήσεων για 2% που έχει κάνει η Κομισιόν και 2,1% το ΔΝΤ.
Από την άλλη, όμως, το 1,9% είναι για το οικονομικό επιτελείο η βάση για να καταρτίσει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2020-2023, το οποίο θα αποστείλει λίγο πριν από το Πάσχα στις Βρυξέλλες.
Η χαμηλότερη ανάπτυξη το 2018 συνδέεται και με την επιβράδυνση του ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο σε ρυθμό μόλις 1,6%, έναντι ανόδου 2,4% το 3ο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2018 συνεχίστηκε η υποχώρηση των επενδύσεων κατά 27,2% από 23% που ήταν το μέγεθος της καθίζησης στο τρίτο. Επίσης, περιορισμένη ήταν η αύξηση της τελικής καταναλωτικής δαπάνης, μόλις κατά 0,3%, ενώ από ό,τι φάνηκε την παρτίδα έσωσαν οι εξαγωγές.
Το ΑΕΠ σε όρους όγκου ανήλθε σε 190,8 δισ. ευρώ για το 2018 έναντι 187,2 δισ. ευρώ το 2017 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,9%.
Σε τρέχουσες τιμές (με τον πληθωρισμό) ανήλθε σε 184,7 δισ. ευρώ έναντι 180,2 δισ. ευρώ το 2017, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5%.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών