Η τελική συμφωνία θεωρείται από την ελληνική κυβέρνηση ως ιδιαίτερα επωφελής για το ελληνικό δημόσιο
Στην τελική ευθεία μπαίνει η κατασκευή του ελληνικού τμήματος του ενεργειακού αγωγού TAP (Trans Adriatic Pipeline) που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία.
Ο Πάνος Σκουρλέτης υπέγραψε και την σχετική περιβαλλοντική μελέτη.
Αυτός ήταν και ο λόγος που πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας T. Blair, με την ιδιότητα του προέδρου της συμβουλευτικής επιτροπής του Νοτίου αγωγού είχε την περασμένη Δευτέρα διαδοχικές συναντήσεις αρχικά με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και κατόπιν πέρασε την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου για συναντηθεί με τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για τις επενδύσεις, Νίκο Παππά.
Η τελική συμφωνία θεωρείται από την ελληνική κυβέρνηση ως ιδιαίτερα επωφελής για το ελληνικό δημόσιο αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, καθώς υπήρξαν σημαντικές βελτιώσεις από την αρχική σύμβαση.
Συγκεκριμένα η κοινοπραξία, στην οποία μετέχουν η βρετανική BP, η Αζέρικη Socar και η Γαλλική TOTAL, στην αρχική της πρόταση προσδιόριζε τα αντισταθμιστικά οφέλη για τη διέλευση του αγωγού από την ελληνική επικράτεια στα 16 εκατ ευρώ.
Μετά από πολύμηνη διαπραγμάτευση το ποσό «κλείδωσε» στα 38 εκατομμύρια, ενώ το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι δεν θα υπάρξουν μελλοντικά έσοδα από τέλη διέλευσης καθώς κάτι τέτοιο ανεβαίνει στην Κοινοτική νομοθεσία.
Σε ότι αφορά το μείζον θέμα των απαλλοτριώσεων περιοχών απ’ όπου θα περάσει ο Αγωγός, η αρχική πρόταση προέβλεπε μόνο την αποζημίωση γης - περιουσίας που ανήκει σε ιδιώτες, ενώ στην τελική συμφωνία προβλέπεται πλέον και η αποζημίωση δημόσια γης, με την ελληνική πλευρά να εμφανίζεται ικανοποιημένη από τις τιμές που προσφέρει η κοινοπραξία.
Ειδικά στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων σε ιδιώτες στη συμφωνία γίνεται σαφές ότι θα υπάρξουν ατομικές συμφωνίες και όχι ομαδικές.
Μια επιπλέον παράμετρος που προβλέπεται στη συμφωνία είναι ότι θα καταβληθεί αποζημίωση στο ελληνικό δημόσιο και για τις χαρακτηρισμένες ως δασικές περιοχές από όπου θα υπάρξει διέλευση, ενώ έχει ικανοποιηθεί το μεγαλύτερο μέρος των ενστάσεων περιβαλλοντικών οργανώσεων και των τοπικών κοινωνιών.
Ο αγωγός, άλλωστε θα διαπερνά από την Κομοτηνή, τη Χρυσούπολη, την Καβάλα, τις Σέρρες, τον Λαγκαδά, τη Θεσσαλονίκη, θα συνεχίζει ανάμεσα σε Βέροια και Νάουσα και Καστοριά για να καταλήξει στα ελληνοαλβανικά σύνορά με τελικό προορισμό την Ιταλία.
Σε ότι αφορά την έδρα της Κοινοπραξίας, αυτή θα παραμείνει στην Ελβετία ενώ το φορολογικό καθεστώς οριστικοποιήθηκε στο 4% παρά τις προσπάθειες της ελληνικής πλευράς να υπάρξει μεγαλύτερο φορολογικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο. Επιπλέον η σύμβαση προβλέπει τη συμμετοχή και ελληνικών εταιρειών στα κατασκευαστικά έργα.
Ήδη η Σωληνουργία Κορίνθου έχει προχωρήσει στην ανάληψη κατασκευής ειδικών σωληνώσεων ύψους 350 εκτ. ευρώ.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κάνει λόγο και για δημιουργία μεσομακροπρόθεσμα 8.000 θέσεων εργασίας σε περιοχές με υψηλούς δείκτες ανεργίας.
Δ. Α.
www.bankingnews.gr
Ο Πάνος Σκουρλέτης υπέγραψε και την σχετική περιβαλλοντική μελέτη.
Αυτός ήταν και ο λόγος που πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας T. Blair, με την ιδιότητα του προέδρου της συμβουλευτικής επιτροπής του Νοτίου αγωγού είχε την περασμένη Δευτέρα διαδοχικές συναντήσεις αρχικά με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και κατόπιν πέρασε την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου για συναντηθεί με τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για τις επενδύσεις, Νίκο Παππά.
Η τελική συμφωνία θεωρείται από την ελληνική κυβέρνηση ως ιδιαίτερα επωφελής για το ελληνικό δημόσιο αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, καθώς υπήρξαν σημαντικές βελτιώσεις από την αρχική σύμβαση.
Συγκεκριμένα η κοινοπραξία, στην οποία μετέχουν η βρετανική BP, η Αζέρικη Socar και η Γαλλική TOTAL, στην αρχική της πρόταση προσδιόριζε τα αντισταθμιστικά οφέλη για τη διέλευση του αγωγού από την ελληνική επικράτεια στα 16 εκατ ευρώ.
Μετά από πολύμηνη διαπραγμάτευση το ποσό «κλείδωσε» στα 38 εκατομμύρια, ενώ το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι δεν θα υπάρξουν μελλοντικά έσοδα από τέλη διέλευσης καθώς κάτι τέτοιο ανεβαίνει στην Κοινοτική νομοθεσία.
Σε ότι αφορά το μείζον θέμα των απαλλοτριώσεων περιοχών απ’ όπου θα περάσει ο Αγωγός, η αρχική πρόταση προέβλεπε μόνο την αποζημίωση γης - περιουσίας που ανήκει σε ιδιώτες, ενώ στην τελική συμφωνία προβλέπεται πλέον και η αποζημίωση δημόσια γης, με την ελληνική πλευρά να εμφανίζεται ικανοποιημένη από τις τιμές που προσφέρει η κοινοπραξία.
Ειδικά στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων σε ιδιώτες στη συμφωνία γίνεται σαφές ότι θα υπάρξουν ατομικές συμφωνίες και όχι ομαδικές.
Μια επιπλέον παράμετρος που προβλέπεται στη συμφωνία είναι ότι θα καταβληθεί αποζημίωση στο ελληνικό δημόσιο και για τις χαρακτηρισμένες ως δασικές περιοχές από όπου θα υπάρξει διέλευση, ενώ έχει ικανοποιηθεί το μεγαλύτερο μέρος των ενστάσεων περιβαλλοντικών οργανώσεων και των τοπικών κοινωνιών.
Ο αγωγός, άλλωστε θα διαπερνά από την Κομοτηνή, τη Χρυσούπολη, την Καβάλα, τις Σέρρες, τον Λαγκαδά, τη Θεσσαλονίκη, θα συνεχίζει ανάμεσα σε Βέροια και Νάουσα και Καστοριά για να καταλήξει στα ελληνοαλβανικά σύνορά με τελικό προορισμό την Ιταλία.
Σε ότι αφορά την έδρα της Κοινοπραξίας, αυτή θα παραμείνει στην Ελβετία ενώ το φορολογικό καθεστώς οριστικοποιήθηκε στο 4% παρά τις προσπάθειες της ελληνικής πλευράς να υπάρξει μεγαλύτερο φορολογικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο. Επιπλέον η σύμβαση προβλέπει τη συμμετοχή και ελληνικών εταιρειών στα κατασκευαστικά έργα.
Ήδη η Σωληνουργία Κορίνθου έχει προχωρήσει στην ανάληψη κατασκευής ειδικών σωληνώσεων ύψους 350 εκτ. ευρώ.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κάνει λόγο και για δημιουργία μεσομακροπρόθεσμα 8.000 θέσεων εργασίας σε περιοχές με υψηλούς δείκτες ανεργίας.
Δ. Α.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών