Πριν λίγες ημέρες εκδόθηκε η ΚΥΑ 86726/2023 η οποία ρυθμίζει το καθεστώς ηλεκτρονικής εγκατάστασης υποκαταστημάτων από χώρες της Ε.Ε. στην Ελλάδα μέσω μιας «φαινομενικά» ηλεκτρονικής διαδικασίας. Μάλιστα επιχειρήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου ως μια κίνηση εξέλιξης και ανάπτυξης ηλεκτρονικών διαδικασιών του ΓΕΜΗ. Στην πραγματικότητα όμως αποτελεί μια απόφαση που θεσπίζει διαδικασίες ταλαιπωρίας και στο τέλος της ημέρας διώχνει όσους ευρωπαίους επενδυτές επιθυμούν να δημιουργήσουν υποκατάστημα στην Ελλάδα.
Στην πρώτη ανάγνωση της ΚΥΑ αυτό που δείχνει να προκύπτει είναι πως αποτελεί ανάλογη διαδικασία με την εξαιρετική υπηρεσία της Μίας Στάσης όπου κάθε πολίτης φυσικό ή νομικό πρόσωπο μπορεί να προβεί στην σύσταση επιχείρησης χωρίς κανένα δικαιολογητικό ή έγγραφο. Η διαδικασία αυτή οδηγεί τον χρήστη στην άμεση σύσταση της εταιρείας χωρίς να παρέμβει κάποιος άνθρωπός δηλαδή υπάλληλος του ΓΕΜΗ και υπάρχει ανταλλαγή δεδομένων με το ΓΕΜΗ, τον ΕΦΚΑ και την ΑΑΔΕ. Έτσι η επιχείρηση συστήνεται αμέσως και ξεκινάει την λειτουργία της λαμβάνοντας ΓΕΜΗ, ΑΦΜ και αριθμό εργοδότη καθώς και κωδικούς στις πλατφόρμες ΓΕΜΗ και ΑΑΔΕ.
Τι θα περίμενε κανείς μετα από τα παραπάνω; Κάτι ανάλογο και πιθανότατα πιο εύκολο καθώς τα υποκαταστήματα είναι πιο απλή υπόθεση.
Αντ αυτού όμως η διαδικασία έγινε πιο γραφειοκρατική, διαρκεί από λίγες ημέρες έως πολλές παραβιάζοντας φυσικά τους κανόνες της Ε.Ε.
Το πρώτο παράλογο στοιχείο της απόφασης είναι η… υποχρέωση ο χειριστής να είναι Έλληνας!!! Δεν αναγνωρίζονται οι κάτοικοι των ευρωπαϊκών κρατών και ας είμαστε Ευρώπη αλλά οι καρεκλοκένταυροι του Υπουργείου Ανάπτυξης το ξέχασαν. Πρέπει ο χειριστής να διαθέτει και ελληνικό ΑΦΜ!!! Η οδηγία 2019/1151 αναφέρει «Προκειμένου να βοηθούνται οι εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην εσωτερική αγορά να επεκτείνουν ευκολότερα τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες σε διασυνοριακό επίπεδο, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να συστήνουν και να καταχωρίζουν υποκαταστήματα σε άλλο κράτος μέλος ηλεκτρονικά...»
Όχι εδώ... στο Ελλάδα όμως. Στο ΓΕΜΗ το κατάλαβαν διαφορετικά από ότι φαίνεται και έκαναν του κεφαλιού τους. Πρέπει να βρεις Έλληνα με ενεργό ΑΦΜ ή να εκδώσεις ΑΦΜ ως κάτοικος προερχόμενος από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα δεν ξεκινάς την εγκατάσταση υποκαταστήματος ηλεκτρονικά γιατί πρώτα πρέπει να βγάλεις ΑΦΜ προσωπικό και θα χρειαστείς ορισμένες ημέρες (ΔΟΥ κατοίκων εξωτερικου στην Αθήνα ή ΑΑΔΕ live) . Αφού περάσεις το πρώτο βήμα μπαίνεις επιτέλους στην ηλεκτρονική υπηρεσία και συναντάς το χάος. Έγγραφα μα πάρα πολλά έγγραφα χωρίς αξία, μεταφρασμένα και επικυρωμένα όπου τα ανεβάζεις στη ηλεκτρονική υπηρεσία. Αλήθεια ποια είναι η εγκυρότητα των εγγράφων αυτών;
Δεν εξήγησε κανείς στους υπαλλήλους του ΓΕΜΗ στο Ανάπτυξης ότι τα φυσικά έγγραφα στον ηλεκτρονικό κόσμο χάνουν επί της ουσίας την αποδεικτική ισχύ τους; Ψιλά γράμματα θα πει κάποιος… Αφού τα ανεβάσεις στο ΓΕΜΗ και στείλεις την αίτηση σου θα επιληφθεί υπάλληλος ΓΕΜΗ. Ναι φυσικά δεν τέλειωσες θα περιμένεις και λίγες μερούλες ακόμη. Μην βιάζεσαι έχει ο Θεός θα πει και κάποιος άλλος. 10 εργάσιμες ημέρες λέει η απόφαση (2 εβδομάδες λοιπόν) αν όλα τα χαρτιά δηλαδή είναι εντάξει διαφορετικά δεν ξέρεις πότε θα τελειώσεις. Και δεν υπολογίζεται στον χρόνο αυτό η λήψη του ΑΦΜ.
Αγαπητοί κύριοι. Αυτή η Υπηρεσία φαίνεται να είναι από τις χειρότερες. Οι υπάλληλοι του ΓΕΜΗ που την σχεδίασαν ή εταιρεία πληροφορικής δεν έχουν ευθύνη για το έκτρωμα αυτό; O Γενικός Γραμματέας Εμπορίου συμφωνεί με τις αναχρονιστικές αυτές διαδικασίες που παραπέμπουν σε εποχές προ ΓΕΜΗ; Τι κάνει αλήθεια ο αρμόδιος Υπουργός κος Σκρέκας και δέχεται τέτοιες ασχήμιες; Τέλος το ΓΕΜΗ δεν μας λέει τόσα χρόνια ότι επικοινωνεί με τα ευρωπαϊκά μητρώα (τα αντίστοιχα ΓΕΜΗ της Ευρώπης) και λαμβάνει στοιχεία; Μήπως τελικά το ΓΕΜΗ επικοινωνεί με τον εαυτό του μόνο και μας δουλεύουν ψιλό γαζί;
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών