«Φέτος καθώς τα υγειονομικά πρωτόκολλα έχουν υποχωρήσει, νομίζω ότι η εισροή από τα χερσαία σύνορα θα είναι πιο ομαλή από ποτέ» εκτιμά ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας κ. Αλέξανδρος Θάνος
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
• Με πολύχρονη θητεία στο πεδίο του τουρισμού, έχετε διαχειριστεί μια σειρά από κρίσεις.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε μέχρι σήμερα και γιατί;
Σίγουρα η μεγαλύτερη κρίση ήταν η κρίση της πανδημίας καθώς βρεθήκαμε σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση σε παγκόσμιο επίπεδο, μη γνωρίζοντας πότε αυτή θα τελειώσει και ποια θα είναι η επόμενη μέρα.
• Η ακρίβεια που εκτοξεύει το κόστος των διακοπών σας προβληματίζει; Εκτιμάτε ότι θα περικόψει προσδοκώμενες τουριστικές ροές και έσοδα στην περιοχή σας;
Αναμφισβήτητα η ενεργειακή κρίση είναι ένας επιβαρυντικός παράγοντας, η οποία δαπανά ένα ποσοστό των τουριστικών εσόδων και δημιουργεί ανασφάλεια ειδικότερα στο κομμάτι των μαζικών κρατήσεων, καθώς οι τιμές μονίμως αλλάζουν, κάνοντας δύσκολη την προετοιμασία μεγάλων τουριστικών πακέτων για τους προορισμούς.
Επιπρόσθετα υπάρχει δυσκολία στη διαχείριση των τουριστικών μονάδων και των υπηρεσιών από τους επαγγελματίες του τουρισμού, καθώς τα ανελαστικά έξοδα δημιουργούν υψηλό κόστος το οποίο έχει αντίκτυπο στην ποιότητα των υπηρεσιών και στην ανταγωνιστικότητα της τουριστικής οικονομίας.
Η ουκρανική κρίση πλήττει περισσότερο την Κεντρική Μακεδονία; Οι απώλειες από τη μη έλευση Ρώσων και Ουκρανών θα είναι μεγάλες; Πως θα καλυφθούν;
Αυτή τη στιγμή φαίνεται, η απώλεια, η οποία είναι σημαντική για την κεντρική Μακεδονία, της αγοράς Ουκρανίας και της Ρωσίας, να καλύπτεται από την αύξηση εισροών από άλλες αγορές, όπως την κεντρική Ευρώπη, την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων αλλά και από αγορές πιο μακρινές όπως αυτή των ΗΠΑ.
Το υπέρογκο λειτουργικό κόστος δεν καλύπτεται από αντίστοιχες αυξήσεις στις τιμές, λένε οι ξενοδόχοι και ζητούν επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής υποχρεώσεων.
Συμφωνείτε;
Σίγουρα θα πρέπει να βρεθούν λύσεις ώστε αυτό το ανελαστικό λειτουργικό κόστος να μπορεί να καλυφθεί χρηματοδοτικά από την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των υποχρεώσεων, τουλάχιστον για τους μήνες που η ενεργειακή κρίση έχει πλήξει την αγορά.
Τον τελευταίο καιρό αυξάνονται οι πιέσεις για να ρυθμιστεί το τοπίο στη βραχυχρόνια μίσθωση κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα όπου η αυτοδιοίκηση λαμβάνει μέτρα.
Ως Περιφέρεια, προτίθεστε να κάνετε κάτι;
Ως Περιφέρεια εμείς δεν έχουμε την αρμοδιότητα, αλλά είμαστε σε συνεργασία και με τις επαγγελματικές ενώσεις και με τις ενώσεις ξενοδόχων αλλά και με το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να υπάρξει υγιής ανταγωνισμός στις τουριστικές υπηρεσίες, σωστή ποιότητα υπηρεσιών από την αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης και να μη στρεβλώνεται η οικονομία και πλήττεται ο υγιής ανταγωνισμός.
• Έχω την εντύπωση πως η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε κινηματογραφικό πλατό διαρκείας, με το κόκκινο χαλί που έστρωσε σε χολιγουντιανούς σταρ.
Αρκετοί «είδαν» την είσοδο της Κεντρικής Μακεδονίας στο χάρτη με τους κινηματογραφικούς προορισμούς ως έκπληξη, είναι έτσι;
Όσον αφορά τον κινηματογράφο, εδώ και τρία χρόνια έχει ξεκινήσει ο Περιφερειάρχης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας μια προσπάθεια με τη δημιουργία του πρώτου film office στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με τον ΕΚΟΜΕ, ώστε να γίνουμε ένα κέντρο οπτικοακουστικών παραγωγών.
Μέσα σε 11 μήνες καταφέραμε να φέρουμε τέσσερις μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές και αισιοδοξούμε ότι θα έρθουνε ακόμα περισσότερες. Η τελευταία απ’ αυτές με πρωταγωνιστή τον Robert De Niro προϋπολογισμού περίπου 36 εκατομμυρίων ευρώ είναι αυτή, που αυτή τη στιγμή λαμβάνει χώρα στην περιοχή μας.
• Μια πολύ καλή σεζόν προμηνύει η αύξηση των αεροπορικών θέσεων στο Νότιο Αιγαίο. Δεδομένου ότι η Βόρεια Ελλάδα εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τον οδικό τουρισμό, ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2022 σε σχέση με το 2019;
Περίπου το 75% των τουριστικών ροών έρχονται οδικώς στην κεντρική Μακεδονία.
Πιστεύουμε και φέτος θα είναι αρκετά ισχυρό το κύμα αυτό, αφού για μια οικογένεια το πιο ανταγωνιστικό μέσο από άποψη κόστους είναι το αυτοκίνητο.
Προσπαθούμε να εμβαθύνουμε ακόμα περισσότερο τη διείσδυσή μας προς την κεντρική Ευρώπη, ώστε να καταφέρουμε να έχουμε ακόμα πιο μεγάλη ένταση στο κύμα αυτό από εναλλακτικές αγορές - πέρα από αυτή των Βαλκανίων.
Παρόλη την αύξηση στις τιμές των καυσίμων, πιστεύουμε ότι η καλοκαιρινή σεζόν θα κλείσει στα ίδια νούμερα περίπου με το 2019.
Κάθε χρόνο στην αρχή της θερινής τουριστικής περιόδου, η αγορά εκφράζει παράπονα για καθυστερήσεις που σημειώνονται στα σύνορα. Η εικόνα στις χερσαίες πύλες εισόδου σήμερα σας ικανοποιεί;
Κάθε χρόνο κάνουμε κι εμείς την προσπάθεια μας μαζί με τους ανθρώπους αγοράς ώστε να καμφθούν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε κατά καιρούς στα χερσαία σύνορα. Φέτος καθώς τα υγειονομικά πρωτόκολλα έχουν υποχωρήσει νομίζω ότι η εισροή θα είναι πιο ομαλή από ποτέ.
Πώς θα πάει φέτος η κρουαζιέρα;
Έχετε υπολογίσει τις ωφέλειες για την πόλη της Θεσσαλονίκης και για την ευρύτερη περιοχή της;
Η κρουαζιέρα είναι ένα στοίχημα για την περιοχή μας και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με εταιρείες κρουαζιέρας. Επιθυμούμε η Θεσσαλονίκη να καταστεί ένα λιμάνι εκκίνησης για την κρουαζιέρα που εξυπηρετεί όλα τα Βαλκάνια και θα παρέχει ακόμη ένα ανταγωνιστικό προϊόν στον προορισμό που λέγεται κεντρική Μακεδονία.
Φέτος θα έχουμε περισσότερα από 60 κρουαζιερόπλοια στην περιοχή μας και τα μισά από αυτά θα εκκινήσουν το ταξίδι τους από τη Θεσσαλονίκη. Ευελπιστούμε αυτός ο αριθμός να αυξηθεί του χρόνου και σιγά-σιγά, η Θεσσαλονίκη να χτίζεται στην συνείδηση του κόσμου και ως ένας προορισμός κρουαζιέρας.
Οι ωφέλειες για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή είναι πολύ μεγάλες καθώς οι επισκέπτες κρουαζιέρας αφήνουν χρήματα στον προορισμό αλλά και αποτελούν και πρεσβευτές της πόλης για να την ξαναεπισκεφτούν με άλλο τρόπο την επόμενη φορά.
www.bakingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών