γράφει :
Η μετάλλαξη Delta, το ποσοστό των ανεμβολίαστων και η αύξηση των κρουσμάτων, εντείνουν τις ανησυχίες των επενδυτών για την πορεία της τουριστικής περιόδου και συνεχίζουν να κρατούν καθηλωμένες τις μετοχές.
Είναι χαρακτηριστικό πως οι περισσότερες μετοχές που συνδέονται με την πορεία του τουρισμού δεν έχουν καταφέρει να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας στις τιμές των μετοχών.
Υποαποδίδουν σημαντικά έναντι της αγοράς και δεκάδων μετοχών, οι οποίες κατάφεραν μετά την πτώση των αγορών τον περασμένο Φεβρουάριο και Μάρτιο, να ανακάμψουν σταδιακά και να προσεγγίσουν ή και να ξεπεράσουν τα επίπεδα που είχαν πριν ξεσπάσει η πανδημία.
Για τις μετοχές όμως του τουρισμού δε συνέβη κάτι ανάλογο.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως η εκκίνηση της τουριστικής περιόδου κινείται σε χαμηλά επίπεδα και οι ξενοδόχοι αλλά και όλοι οι επαγγελματίες που σχετίζονται με τον τουρισμό, περιμένουν τον Αύγουστο αλλά και τον Σεπτέμβριο για να καλύψουν μέρος της ζημιάς της περσινής περιόδου.
Όμως η αύξηση των κρουσμάτων δημιουργεί έντονη ανησυχία, καθώς δεν αποκλείεται να φέρει ακυρώσεις στις κρατήσεις και να βυθίσει τα έσοδα.
Αν βέβαια συμβεί κάτι τέτοιο, η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με χαμηλότερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους, έστω και αν η περσινή βάση ήταν τόσο χαμηλή, που εύκολα ξεπερνιέται.
Aegean Airlines
Η Aegean όπως φαίνεται και στο γράφημα δεν έχει καταφέρει να ξεπεράσει τα επίπεδα του περσινού Απρίλη, όταν αντιδρούσαν οι αγορές από τα χαμηλά τους.
Η αύξηση κεφαλαίου, θα βελτιώσει τα ίδια κεφάλαια, ενώ η κρατική ενίσχυση θα συμβάλει επίσης στην ενίσχυση της ρευστότητας.
Το σημαντικό όμως είναι η εταιρεία να σταματήσει να καίει ρευστό και να μπορέσει να δημιουργήσει και πάλι κέρδη.
Προς το παρόν φαίνεται πως τα 5,80 ευρώ και η γύρω περιοχή λειτουργεί ως καλή αντίσταση.
Attica Group
Η μετοχή της Attica Group, δεν κατάφερε μέσα στο 2020 και μέχρι τις αρχές του 2021 να αντιδράσει από τα χαμηλά του Μαρτίου του 2020 και ξεκίνησε αρχές Απριλίου 2021 μία ανοδική αντίδραση, αλλά και πάλι βρίσκεται σε επίπεδα Μαρτίου 2020, όταν δηλαδή είχε ξεσπάσει η πανδημία και οι αποτιμήσεις βυθίζονταν.
Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου αλλά και οι ανησυχίες για τον τουρισμό, κρατούν χαμηλά τη μετοχή.
Autohellas
Η Autohellas είναι η μόνη μετοχή του τουρισμού που έχει φτάσει τα προ πανδημίας επίπεδα και αυτό συνέβη γιατί η εμπορία αυτοκινήτων δίνει μεγάλο μέρος του τζίρου και των κερδών.
Μέσα στο 2020 κατάφερε να δημιουργήσει δυνατές ταμειακές ροές, από την πώληση μέρους του στόλου, ενώ η δραστηριότητα της εμπορίας πήγε αρκετά καλά.
Η εισηγμένη κάλυψη το ποσοστό που της αναλογεί στην αύξηση της Aegean.
Κυριακούλης
Χωρίς ιδιαίτερη αντίδραση και η μετοχή της Κυριακούλης, η οποία δεν έχει καλύψει το 50% της πτώσης λόγω της πανδημίας.
Η ενοικίαση σκαφών, δίνει το τζίρο στην εταιρεία και αν δεν πάει καλά ο τουρισμός, πιθανότητα θα εμφανίσει ζημιές το 2021.
ΕΛΠΕ – Motor Oil
Και οι δύο εισηγμένες στηρίζονται την καλοκαιρινή περίοδο στον τουρισμό, μέσα από την κατανάλωση καυσίμων.
Η άνοδος της τιμής του πετρελαίου φέτος, φέρνει κέρδη και αντισταθμίζει τις περσινές ζημιές.
Όμως, αν οι τουριστικές αφίξεις παραμείνουν χαμηλές, θα χαθεί ένα σημαντικό μέρος του τζίρου.
Και οι δύο μετοχές έχουν παρόμοια γραφήματα, με των ΕΛΠΕ να είναι λίγο καλύτερο, αφού έφτασε τα επίπεδα του περσινού Ιούνη, ενώ η Motor Oil δεν τα έχει φτάσει ακόμα.
Και οι δύο όμως διαπραγματεύονται σημαντικά χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Μοτοδυναμική
Η αντίδραση της μετοχής από τα χαμηλά δεν μπορεί να θεωρηθεί αμελητέα, αλλά θα πρέπει να προσμετρηθεί και η περιορισμένη εμπορευσιμότητα, η οποία μπορεί να βελτιώσει την αποτίμηση με χαμηλό όγκο.
Πάντως και αυτή η μετοχή βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Τα παραδείγματα θα μπορούσαν να συνεχιστούν και με ξενοδοχειακές εταιρείας (Λάμψα, Δάιος), ή κάποιες με δραστηριότητα και στον τουρισμό αλλά η εμπορευσιμότητα είναι τόσο χαμηλή και δεν μπορούν να βγουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών