Ένα παράδοξο φαινόμενο παρατηρείται στις κατασκευές και ειδικότερα στις εισηγμένες κατασκευαστικές.
Ενώ λαμβάνει χώρα μια “σιωπηρή ανακεφαλαιοποίηση” των εταιρειών μέσω αυξήσεων κεφαλαίων, ομολόγων, αναχρηματοδότησης δανείων κ.α οι μετοχές ούτε ενσωματώνουν στις τιμές τα έργα - τα οποία αναλαμβάνουν κατά καιρούς- ούτε προεξοφλούν την ανάληψη των μεγάλων κατασκευαστικών έργων (Ελληνικό, Εγνατία, Ε65, Μετρο 4 κ. )
Οι αποδόσεις των εισηγμένων κατασκευαστικών είναι μηδαμινές και, κυρίως, όπως προαναφέρθηκε, δεν προεξοφλούν καν τις συμβάσεις μεγάλης αξίας οι οποίες ξεπερνούν τα 7 δις. ευρώ για τη νέα χρονιά.
Η μετοχή της ΓΕΚ- Τέρνα από τις αρχές του χρόνου, σημειώνει άνοδο μόλις 1,26%, και στο τρίμηνο σημειώνει απώλειες 2 αν και το τελευταίο διάστημα έχει “επιστρατευθεί” μέχρι και η θυγατρική Τέρνα η οποία αγοράζει ίδιες μετοχές και για λογαριασμό της Γεκ – Τέρνα.
Η Ελλάκτωρ η οποία πλέον έχει εξελιχθεί σε ιδιάζουσα περίπτωση στις κατασκευές, παρά το χθεσινό πρόσκαιρο ράλυ σημειώνει απώλειες 1,62% και στο τρίμηνο 5,5%.
Ο Αβαξ από τις αρχές του χρόνου χάνει 2,34% και στο τρίμηνο 4,39%.
Εξαίρεση αποτελεί η μετοχή της Ιντρακάτ, η οποία λόγω της αύξησης κεφαλαίου από τις αρχές καταγράφει άνοδο 2,97% και στο τρίμηνο κέρδη 9,96%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα μη προεξόφλησης των έργων είναι το Ελληνικό, λόγω των συνεχών καθυστερήσεων.
Η μετοχή της Lamda η οποία δεν αναλαμβάνει όλο το κατασκευαστικό έργο στο Ελληνικό σημειώνει άνοδο 5,14%, αλλά στο τρίμηνο καταγράφει απώλειες 2,55%.
Εξαίρεση στις προαναφερόμενες περιπτώσεις αποτελεί η Μυτιληναίος ωστόσο ο όμιλος διαθέτει δυο ισχυρούς κλάδους όπου πραγματοποιεί κέρδη ( Αλουμινίου και ενέργεια ). Έτσι, η μετοχή σημειώνει άνοδο από τις αρχές του χρόνου 3,37% και στο τρίμηνο 1,76%.
Εξαιρέσεις αποτελούν και μικρότερες εταιρείες όπως η Εκτερ με άνοδο 4,64% από 1/1 και πτώση 3,88% στο τρίμηνο.
Η γενικότερη, πάντως, εικόνα δεν αποτυπώνει τις προσδοκίες των μεγάλων έργων.
Δανεισμός – άντληση κεφαλαίων
Όπως θα δούμε ο υψηλός δανεισμός του κλάδου εξηγεί γιατί τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται μια “σιωπηρή ανακεφαλαιοποίηση”.
Ο δανεισμός της Γεκ- Τέρνα ανέρχεται σε 2,2 δις. ευρώ ( καθαρός δανεισμός 1,2 δις. ευρώ),η Ελλάκτωρ διαθέτει δανεισμό 1,5 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 661 εκατ. ευρώ είναι ομολογιακό με “τσουχτερό” επιτόκιο 6,375%.
Η Lamda στο 9μηνο εμφάνιζε τραπεζικό δανεισμό 743 εκατ. ευρώ και πολλά από τα έργα του Ελληνικού τα αναθέτει αλλού λόγω του μικρού περιθωρίου κέρδους στο κατασκευαστικό έργο.
Συνολικό δανεισμό 570 εκατ. ευρώ διαθέτει και η Αβαξ – η οποία ωστόσο έχει αναλάβει έργο ύψους 1,1 δισ. (Μετρο 4) και συνεχίζει να αναλαμβάνει έργα, όπως πρόσφατα την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, έργο ύψους 373 εκατ. ευρώ.
H Iντρακατ η οποία πραγματοποιεί αύξηση κεφαλαίου 51,3 εκατ. ευρώ διέθετε δανεισμό 87 εκατ. ευρώ (2020).
H άντληση κεφαλαίων αποτελούσε μονόδρομο για τις τράπεζες, έτσι η Άβαξ αύξησε το κεφάλαιο κατά 20 εκατ. ευρώ, η Ελλάκτωρ κατά 120 εκατ. ευρώ, η Γεκ- Τέρνα εξέδωσε νέο ομολογιακό 300 εκατ. ευρώ, η Μυτιληναίος 500 εκατ. ευρώ.
Πρόκληση - Οι αυξήσεις των πρώτων υλών
Οι περισσότερες εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με την αύξηση των πρώτων υλών και τον πληθωρισμό, εξ ου και τα έργα μετατίθενται, όπως συμβαίνει στα περισσότερα έργα λ.χ Ελληνικό.
Οι προβλέψεις της ΕΕ για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο α’ τρίμηνο δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται και μόνο η πτώση του ενεργειακού κόστους αναμένεται να δώσει κάποια διέξοδο σ ότι αφορά τις τιμές των πρώτων υλών.
Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Η σιωπηρή «ανακεφαλαιοποίηση» στις κατασκευαστικές και γιατί τα μεγάλα έργα δεν έχουν προεξοφληθεί
Ενώ λαμβάνει χώρα μια “σιωπηρή ανακεφαλαιοποίηση” των εταιρειών μέσω αυξήσεων κεφαλαίων, ομολόγων, αναχρηματοδότησης δανείων κ.α οι μετοχές ούτε ενσωματώνουν στις τιμές τα έργα, -τα οποία αναλαμβάνουν κατά καιρούς- ούτε προεξοφλούν την ανάληψη των μεγάλων κατασκευαστικών έργων (Ελληνικό, Εγνατία, Ε65, Μετρο 4 κ.)
Σχόλια αναγνωστών