Η άρση των capital controls στην Κύπρο, το σταθερό φορολογικό καθεστώς και η κοντινή απόσταση είναι το δέλεαρ για τους Έλληνες πλοιοκτήτες
Πολλοί από τους Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αρχίσει να εξετάζουν την επιλογή να φύγουν από την πατρίδα τους αντιδρώντας στην προοπτική αύξησης των φόρων αναφέρει ρεπορτάζ της Wall Street Journal.
Κυριαρχούμενη από 800 οικογενειακές εταιρίες που αντιπροσωπεύουν το 1/5 του παγκόσμιου εμπορικού στόλου η ελληνική ναυτιλία είναι εδώ και χρόνια μία πηγή εθνικής περηφάνιας.
Αλλά πιεζόμενη από τους δανειστές η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ συμφώνησε να αυξήσει τους φόρους στον επί σειρά ετών προστατευόμενο αυτό κλάδο.
Τη στιγμή που οι Έλληνες πλοιοκτήτες συμφώνησαν οικειοθελώς να διπλασιαστεί ως το 2017 το ποσό του φόρου που θα πληρώνουν με βάση το μέγεθος κάθε καραβιού, θέλουν από την άλλη να διατηρήσουν φοροαπαλλαγές για τα κέρδη και για τα χρήματα που προέρχονται από πωλήσεις πλοίων.
Οι πιστωτές της Ελλάδας επιθυμούν, όμως, η αύξηση των φόρων να πιάσει σταδιακά όλες τις πλοιοκτήτριες εταιρίες και πιέζουν για μία μόνιμη αύξηση με βάση το μέγεθος του κάθε καραβιού.
Η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει εναλλακτικές πηγές εσόδων για να αποφύγει την υπερφορολόγηση των εφοπλιστών, αλλά αυτή αποδεικνύεται μία πολύ δύσκολη άσκηση.
Οι οριστικές αποφάσεις στο συγκεκριμένο θέμα αναμένονται στα τέλη Οκτωβρίου.
Το σύστημα φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιριών που ισχύει στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία μπορεί να αποφέρει περισσότερα έσοδα από τον φόρο χωρητικότητας (με βάση το μέγεθος του πλοίου), που εφαρμόζεται στην Ευρώπη.
Ο ιδιοκτήτης ενός μεσαίου μεγέθους πλοίου θα πληρώσει με βάση τον φόρο χωρητικότητας 50 χιλιάδες δολάρια το χρόνο, την ίδια στιγμή που το κόστος για έναν Αμερικάνο ή, Ιάπωνα ομόλογό του, που εξαρτώνται από τα ημερήσια ναύλα μπορεί να είναι 3,7 εκ. δολάρια και 7 εκ. δολάρια αντίστοιχα.
Από την άλλη, οι Ευρωπαίοι ιδιοκτήτες πληρώνουν τον στάνταρντ φόρο χωρητικότητας ανεξάρτητα από την κερδοφορία τους, ενώ οι Αμερικάνοι και οι Ιάπωνες θα πάρουν επιστροφή φόρου αν τα πλοία τους έχουν χασούρα.
Πολλοί είναι, πάντως, στον κόσμο του εφοπλισμού, αυτοί που υποστηρίζουν ότι μία αύξηση της φορολογίας στην Ελλάδα θα προκαλέσει μία μαζική έξοδο των πλοιοκτητών.
Και μπορούν να επωφεληθούν από προορισμούς με χαμηλή φορολόγηση όπως η Κύπρος, το Λονδίνο, η Σιγκαπούρη, το Βανκούβερ του Καναδά.
«Με όλα αυτά τα μέρη από την Κύπρο ως το Βανκούβερ να προσεγγίζουν τους πλοιοκτήτες όλοι καταλαβαίνουν τι θα συμβεί αν δεν γίνουν οι σωστοί χειρισμοί» υποστηρίζει ο Γιώργος Γράτσος, πρόεδρος του Ελληνικού Συμβουλίου Ναυτιλίας και προσθέτει ότι «ο εφοπλισμός έχει έσοδα 13 με 19 εκ. ευρώ ετησίως και απασχολεί 250.000 εργαζόμενους».
«Η ναυτιλία αποτελεί το 7% της ελληνικής οικονομικής παραγωγής και θα πρέπει να απολαμβάνει ένα φιλικό περιβάλλον και ένα σταθερό φορολογικό σύστημα για να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και όχι να καταργήσει» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Οι πλοιοκτήτες, από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι οη Κύπρος είναι ο πιο ελκυστικός προορισμός, μόλις δύο ώρες με το αεροπλάνο, ενώ έχει κάνει άρση των capital controls που τόσο τους έχουν δυσκολέψει τελευταία στην Ελλάδα.
Η Κύπρος με 1.000 πλοία καταγεγραμμένα ήδη είναι «η δεύτερη επιλογή πάνω στην οποία βασιζόμαστε γιατί το φιλικό περιβάλλον για τη ναυτιλία είναι ένα μάθημα τι μπορεί να επιτύχει η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα» αναφέρει ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου.
Ο Θωμάς Καζάκος, γενικός διευθυντής του Συμβουλίου Ναυτιλίας της Κύπρου, υποστηρίζει ότι ήδη υπάρχουν αιτήσεις από Έλληνες πλοιοκτήτες για να μεταφέρουν τα γραφεία τους στο νησί από τον Ιούλιο.
Προσθέτοντας ότι το 40% των πλοίων με κυπριακή σημαία ανήκουν σε Έλληνες.
«Το φορολογικό μας καθεστώς δεν έχει αλλάξει εδώ και δεκαετίες, αποδίδει και δεν το πειράζουμε» συμπληρώνει ο Καζάκος.
Ένας άλλος Κύπριος αξιωματούχος αποκάλυψε ότι πολλοί Έλληνες ζητούν πληροφορίες για να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς και για να βρουν σχολείο για τα παιδιά τους στο νησί της Μεσογείου.
Το Λονδίνο ήταν επίσης ένας δημοφιλής προορισμός για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που είχαν επιχειρήσεις στον Πειραιά, αλλά πολυτελείς κατοικίες στην πρωτεύουσα της Αγγλίας, όπου έμεναν για μεγάλο διάστημα του έτους.
Σύμφωνα με έρευνες φέτος τριπλασιάστηκε ο αριθμός των Ελλήνων που θέλουν να μετακομίσουν στο Λονδίνο.
Πόλεις όπως το Βανκούβερ έχουν μπει επίσης στο παιχνίδι της προσέλκυσης Ελλήνων.
Νωρίτερα μέσα στον μήνα το Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο του Βανκούβερ έκανε μία δεξίωση στην καναδική πρεσβεία, όπου οι Έλληνες εφοπλιστές ενημερώθηκαν πως γραφεία στον Καναδά μπορούσαν να διαχειριστούν τις διεθνείς ναυτιλιακές τους δραστηριότητες χωρίς να επιβαρυνθούν με φόρο.
www.bankingnews.gr
Κυριαρχούμενη από 800 οικογενειακές εταιρίες που αντιπροσωπεύουν το 1/5 του παγκόσμιου εμπορικού στόλου η ελληνική ναυτιλία είναι εδώ και χρόνια μία πηγή εθνικής περηφάνιας.
Αλλά πιεζόμενη από τους δανειστές η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ συμφώνησε να αυξήσει τους φόρους στον επί σειρά ετών προστατευόμενο αυτό κλάδο.
Τη στιγμή που οι Έλληνες πλοιοκτήτες συμφώνησαν οικειοθελώς να διπλασιαστεί ως το 2017 το ποσό του φόρου που θα πληρώνουν με βάση το μέγεθος κάθε καραβιού, θέλουν από την άλλη να διατηρήσουν φοροαπαλλαγές για τα κέρδη και για τα χρήματα που προέρχονται από πωλήσεις πλοίων.
Οι πιστωτές της Ελλάδας επιθυμούν, όμως, η αύξηση των φόρων να πιάσει σταδιακά όλες τις πλοιοκτήτριες εταιρίες και πιέζουν για μία μόνιμη αύξηση με βάση το μέγεθος του κάθε καραβιού.
Η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει εναλλακτικές πηγές εσόδων για να αποφύγει την υπερφορολόγηση των εφοπλιστών, αλλά αυτή αποδεικνύεται μία πολύ δύσκολη άσκηση.
Οι οριστικές αποφάσεις στο συγκεκριμένο θέμα αναμένονται στα τέλη Οκτωβρίου.
Το σύστημα φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιριών που ισχύει στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία μπορεί να αποφέρει περισσότερα έσοδα από τον φόρο χωρητικότητας (με βάση το μέγεθος του πλοίου), που εφαρμόζεται στην Ευρώπη.
Ο ιδιοκτήτης ενός μεσαίου μεγέθους πλοίου θα πληρώσει με βάση τον φόρο χωρητικότητας 50 χιλιάδες δολάρια το χρόνο, την ίδια στιγμή που το κόστος για έναν Αμερικάνο ή, Ιάπωνα ομόλογό του, που εξαρτώνται από τα ημερήσια ναύλα μπορεί να είναι 3,7 εκ. δολάρια και 7 εκ. δολάρια αντίστοιχα.
Από την άλλη, οι Ευρωπαίοι ιδιοκτήτες πληρώνουν τον στάνταρντ φόρο χωρητικότητας ανεξάρτητα από την κερδοφορία τους, ενώ οι Αμερικάνοι και οι Ιάπωνες θα πάρουν επιστροφή φόρου αν τα πλοία τους έχουν χασούρα.
Πολλοί είναι, πάντως, στον κόσμο του εφοπλισμού, αυτοί που υποστηρίζουν ότι μία αύξηση της φορολογίας στην Ελλάδα θα προκαλέσει μία μαζική έξοδο των πλοιοκτητών.
Και μπορούν να επωφεληθούν από προορισμούς με χαμηλή φορολόγηση όπως η Κύπρος, το Λονδίνο, η Σιγκαπούρη, το Βανκούβερ του Καναδά.
«Με όλα αυτά τα μέρη από την Κύπρο ως το Βανκούβερ να προσεγγίζουν τους πλοιοκτήτες όλοι καταλαβαίνουν τι θα συμβεί αν δεν γίνουν οι σωστοί χειρισμοί» υποστηρίζει ο Γιώργος Γράτσος, πρόεδρος του Ελληνικού Συμβουλίου Ναυτιλίας και προσθέτει ότι «ο εφοπλισμός έχει έσοδα 13 με 19 εκ. ευρώ ετησίως και απασχολεί 250.000 εργαζόμενους».
«Η ναυτιλία αποτελεί το 7% της ελληνικής οικονομικής παραγωγής και θα πρέπει να απολαμβάνει ένα φιλικό περιβάλλον και ένα σταθερό φορολογικό σύστημα για να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και όχι να καταργήσει» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Οι πλοιοκτήτες, από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι οη Κύπρος είναι ο πιο ελκυστικός προορισμός, μόλις δύο ώρες με το αεροπλάνο, ενώ έχει κάνει άρση των capital controls που τόσο τους έχουν δυσκολέψει τελευταία στην Ελλάδα.
Η Κύπρος με 1.000 πλοία καταγεγραμμένα ήδη είναι «η δεύτερη επιλογή πάνω στην οποία βασιζόμαστε γιατί το φιλικό περιβάλλον για τη ναυτιλία είναι ένα μάθημα τι μπορεί να επιτύχει η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα» αναφέρει ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου.
Ο Θωμάς Καζάκος, γενικός διευθυντής του Συμβουλίου Ναυτιλίας της Κύπρου, υποστηρίζει ότι ήδη υπάρχουν αιτήσεις από Έλληνες πλοιοκτήτες για να μεταφέρουν τα γραφεία τους στο νησί από τον Ιούλιο.
Προσθέτοντας ότι το 40% των πλοίων με κυπριακή σημαία ανήκουν σε Έλληνες.
«Το φορολογικό μας καθεστώς δεν έχει αλλάξει εδώ και δεκαετίες, αποδίδει και δεν το πειράζουμε» συμπληρώνει ο Καζάκος.
Ένας άλλος Κύπριος αξιωματούχος αποκάλυψε ότι πολλοί Έλληνες ζητούν πληροφορίες για να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς και για να βρουν σχολείο για τα παιδιά τους στο νησί της Μεσογείου.
Το Λονδίνο ήταν επίσης ένας δημοφιλής προορισμός για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που είχαν επιχειρήσεις στον Πειραιά, αλλά πολυτελείς κατοικίες στην πρωτεύουσα της Αγγλίας, όπου έμεναν για μεγάλο διάστημα του έτους.
Σύμφωνα με έρευνες φέτος τριπλασιάστηκε ο αριθμός των Ελλήνων που θέλουν να μετακομίσουν στο Λονδίνο.
Πόλεις όπως το Βανκούβερ έχουν μπει επίσης στο παιχνίδι της προσέλκυσης Ελλήνων.
Νωρίτερα μέσα στον μήνα το Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο του Βανκούβερ έκανε μία δεξίωση στην καναδική πρεσβεία, όπου οι Έλληνες εφοπλιστές ενημερώθηκαν πως γραφεία στον Καναδά μπορούσαν να διαχειριστούν τις διεθνείς ναυτιλιακές τους δραστηριότητες χωρίς να επιβαρυνθούν με φόρο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών