γράφει : Ελένη Μπότα
Tην περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα
Για το 2021 μεταφέρονται πλέον οι ελπίδες του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας για την έναρξη υλοποίησης των μεγάλων έργων υποδομής, μετά από μία ακόμη δύσκολη χρονιά που προηγήθηκε τόσο λόγω της πανδημίας όσο και των πολλών εμποδίων που προέκυψαν στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών.
Τον κώδωνα των κινδύνων που εγκυμονεί η έλλειψης δημοπράτησης νέων έργων, έχει κρούσει αλλεπάλληλα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (για έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα.
Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.
Κανένα μεγάλο έργο το 2020
Και το 2020 η εικόνα ήταν περίπου όμοια, αφού φέτος δεν είχαμε την συμβασιοποίηση κανενός μεγάλου έργου, ενώ όπως αλλεπάλληλα έχουν τονίσει τους προηγούμενους μήνες, οικονομικοί παράγοντες της χώρας, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας περνά από τον τομέα των δημοσίων έργων και το πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι κανένα μεγάλο δημόσιο έργο δεν γίνεται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
«Είναι σημαντικό το πρόβλημα ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει κανένα μεγάλο δημόσιο έργο που να κατασκευάζεται στην χώρας μας», δήλωσε ο Πρόεδρος του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου Π. Κορλίρας, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος και οι πρόσφατες δηλώσεις του προεδρου της Grant Thornton N. Καραμούζη, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει να δοθεί μεγάλη έμφαση στα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) προκειμένου να στηριχτει η ελληνική οικονομία.
Το 2020 στο μόνο έργο που υπήρξε προσωρινός ανάδοχος είναι η γραμμή 4 του Μετρό, συνολικού ύψους 1,8 δις. Ευρώ χωρίς να έχει υπογραφεί η σύμβαση. Στα υπόλοιπα μεγάλα έργα, είτε αναμένονται εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες, είτε αναζητούνται κεφάλαια για τη χρηματοδότησή τους ή προχωρούν οι μελέτες.
Οι προσδοκίες του Υπουργείου
Η διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών υποστηρίζει ότι το 2021 θα έχουμε ξεμπλοκάρισμα εμβληματικών έργων όπως η γραμμή 4 του Μετρό και το Πάτρα – Πύργος, για το οποίο έχει δοθεί η πρώτη πολύ σημαντική έγκριση της Κομισιόν.
Παράλληλα μέσα στο 2021 αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική με ΣΔΙΤ, ενώ θα προχωρήσουν και οι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση περιφερειακών λιμένων.
Επίσης μέσα στη νέα χρονιά αναμένεται να προχωρήσουν και σιδηροδρομικά έργα ύψους 3 δισ. ευρώ.
Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης, ύψους 1,4 δισ. Ευρώ καθώς και η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνα-Πάτρα με την κατασκευή του τμήματος Ρίο - Πάτρα, προϋπολογισμού 300 εκατ.
Σημαντικό ρόλο, που αναπτερώνει τις ελπίδες του κατασκευαστικού κλάδου, θα παίξει και το Ταμείο Ανάπτυξης, καθώς μεγάλα έργα, μεταξύ των οποίων ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η υποθαλλάσια ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος, το οδικό τμήμα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, αναμένεται να συμβασιοποιηθούν και να υλοποιηθούν μέσα στην επόμενη πενταετία.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Τον κώδωνα των κινδύνων που εγκυμονεί η έλλειψης δημοπράτησης νέων έργων, έχει κρούσει αλλεπάλληλα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (για έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα.
Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.
Κανένα μεγάλο έργο το 2020
Και το 2020 η εικόνα ήταν περίπου όμοια, αφού φέτος δεν είχαμε την συμβασιοποίηση κανενός μεγάλου έργου, ενώ όπως αλλεπάλληλα έχουν τονίσει τους προηγούμενους μήνες, οικονομικοί παράγοντες της χώρας, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας περνά από τον τομέα των δημοσίων έργων και το πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι κανένα μεγάλο δημόσιο έργο δεν γίνεται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
«Είναι σημαντικό το πρόβλημα ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει κανένα μεγάλο δημόσιο έργο που να κατασκευάζεται στην χώρας μας», δήλωσε ο Πρόεδρος του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου Π. Κορλίρας, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος και οι πρόσφατες δηλώσεις του προεδρου της Grant Thornton N. Καραμούζη, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει να δοθεί μεγάλη έμφαση στα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) προκειμένου να στηριχτει η ελληνική οικονομία.
Το 2020 στο μόνο έργο που υπήρξε προσωρινός ανάδοχος είναι η γραμμή 4 του Μετρό, συνολικού ύψους 1,8 δις. Ευρώ χωρίς να έχει υπογραφεί η σύμβαση. Στα υπόλοιπα μεγάλα έργα, είτε αναμένονται εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες, είτε αναζητούνται κεφάλαια για τη χρηματοδότησή τους ή προχωρούν οι μελέτες.
Οι προσδοκίες του Υπουργείου
Η διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών υποστηρίζει ότι το 2021 θα έχουμε ξεμπλοκάρισμα εμβληματικών έργων όπως η γραμμή 4 του Μετρό και το Πάτρα – Πύργος, για το οποίο έχει δοθεί η πρώτη πολύ σημαντική έγκριση της Κομισιόν.
Παράλληλα μέσα στο 2021 αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική με ΣΔΙΤ, ενώ θα προχωρήσουν και οι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση περιφερειακών λιμένων.
Επίσης μέσα στη νέα χρονιά αναμένεται να προχωρήσουν και σιδηροδρομικά έργα ύψους 3 δισ. ευρώ.
Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης, ύψους 1,4 δισ. Ευρώ καθώς και η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνα-Πάτρα με την κατασκευή του τμήματος Ρίο - Πάτρα, προϋπολογισμού 300 εκατ.
Σημαντικό ρόλο, που αναπτερώνει τις ελπίδες του κατασκευαστικού κλάδου, θα παίξει και το Ταμείο Ανάπτυξης, καθώς μεγάλα έργα, μεταξύ των οποίων ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η υποθαλλάσια ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος, το οδικό τμήμα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, αναμένεται να συμβασιοποιηθούν και να υλοποιηθούν μέσα στην επόμενη πενταετία.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών